Workshop om pressmeddelanden, kan det vara något?
I veckan höll vi ett mycket välbesökt frukostseminarium på temat ”Duger era pressmeddelanden för media?”. Intresset var så stort att vi under anmälningsperioden fick byta till en större lokal som slutänden inte heller kunde ta emot alla intresserade. Vi fick helt enkelt avstå från att skicka inbjudningar till alla vi ursprungligen hade tänkt bjuda in och till slut var vi tvungna att helt sluta ta emot anmälningar. Med tanke på det stora intresset är sannolikheten stor att vi under hösten kommer att köra en favorit i repris.
Stora öppna seminarium har sina begränsningar, i synnerhet när det är populära med ett stort antal åhörare. Man kan inte gå in för mycket i detalj och diskutera enskilda frågeställningar. Om man gör bra ifrån sig får åhörarna svar på en hel del frågor, men sådant som rör mer specifika utmaningar från den egna verkligheten kanske bara berörs ytligt, om man har tur. Att gå in i detaljer är någonting vi naturligtvis kan göra när vi genomför medieträningar, men då är det nästan alltid bara ett företag eller organisation i taget, och även om en viss tid spenderas på att diskutera medielogik ligger ofta fokus på själva intervjusituationen.
Ett nytt format
Som en effekt av det stora intresset och de frågor som dök upp på seminariet har vi identifierat ett behov av att kunna erbjuda fler möjligheten att gå in mer i detaljer. För att göra det krävs såväl mer tid som en mindre krets av människor, dvs för att kunna bli mer ”hands-on” och gå från att vara åhörare till deltagare måste man ha mindre grupper. Vi kommer därför under hösten vid ett antal tillfällen erbjuda workshops, hel- och halvdagar, där vi kommer att både diskutera övergripande frågor, såsom exempelvis medielogik, men också kunna nyhetsinventera och diskutera budskap utifrån respektive deltagares verklighet. Dessa workshops kommer att begränsas till mellan 5 och 10 deltagare i vid varje tillfälle.
Vi håller just nu på att sätta en innehållsstruktur för dessa workshops och datum är ännu inte satta. För den intresserade finns det med andra ord än så länge möjlighet att styra till tider som passar just er och dessutom påverka hur innehållet ska se ut. Vi tar mer än gärna emot förslag och synpunkter, kontaktuppgifter hittar du här..
/Mikael Zillén
Founding Partner & Senior Consultant
+46 762 13 00 40 | mikael.zillen@boxcomm.se
No Comments