Analytiker tar steget ut på Twitter
För några månader sedan publicerade vi inlägget ”Har börsbolagens twittrande nått en ”tipping point”?”. I inlägget presenteras vår årliga undersökning om börsbolagens twittrande kombinerat med svaren om sociala medier från vår finansmarknadsenkät, där finansproffsen svarat på hur de ser på bolagens användande av sociala medier.
Med tanke på att allt fler börsbolag har aktiva twitterkonton samtidigt som finansbranschen börjar se fördelarna med sociala medier blev slutsatsen att vi närmar oss en ”tipping point”. Men utvecklingen har gått ganska långsamt, dels som en effekt av att finansbranschen varit osynliga i sociala medier. Men så är det inte längre.
Nordea Markets twittrade häromdagen att man har 18 analytiker på Twitter. Även om detta naturligtvis är ett sätt för Nordea att nå ut är det ju så att när man väl blir aktiv i de sociala kanalerna blir det lika naturligt att ta till sig information som att dela med sig. Precis den dynamik som behövs för att börsbolag, och dess vd:ar, ska se de nya kanalerna som en möjlighet och inte en belastning även för den typ av information som bygger varumärke och förtroende.
Frågan är nu om andra investmentbanker kommer att följa efter och vilken effekt det får på företagens vilja och ambition att kommunicera mer företags- och finansiell information i dessa kanaler. Jag för min del blir än mer övertygad om att vi nått en ”tipping point” och att detta kan vara den katalysator som gör att utvecklingen för börsbolagens nyttjande av de sociala kanalerna snabbas upp.
Vad tror du?
Här är Nordeas twitterlista.
/Mikael Zillén
Founding Partner & Senior Consultant
+46 762 13 00 40 | mikael.zillen@boxcomm.se
No Comments