Bara 2 av 100 startups passerar nålsögat

Bara 2 av 100 startups passerar nålsögat

I en mycket intressant artikel i Forbes, som Olle Aronsson och Stefan Lundell berättade om i Dagens Industris Digitalpodden, Digitalpoddenbeskrivs arbetet i en av världens mest framgångsrika VC-bolag. Artikeln heter ”Inside Sequoia Capital: Silicon Valley’s Innovation Factory” och går att läsa här.

Sequoia Capital grundades 1972 och har varit med och investerat tidigt i bolag som Apple, Oracle, Yahoo, Google, LinkedIn, Instagram, Dropbox och WhatsApp.

Artikeln är intressant läsning ur många aspekter, men eftersom jag tidigare skrivit Kommunikation avgörande när VC-kapital och startups ska förenas samt en debattartikel i Veckans Affärer, ”Så får vi talang och pengar att mötas”, på samma tema: tycker jag det finns en del som stödjer min tes.

Varför valde man att investera i Instagram och LinkedIn men inte Twitter och Pinterest?

Artikeln ger inte några direkta svar på frågan, förutom att ägarandelen Twitter erbjöd var för liten, men å andra sidan hade man trott tillräckligt på caset hade man nog gjort investeringen ändå. (Man har sedan dess ändrat sin kravspecifikation.)

Sequoia är väldigt snabba på att gå in i bolag som känns rätt. Som det står i artikeln ” Pitch to Sequoia partners on Monday morning and, if everything goes well, you can have a handshake agreement on funding that afternoon”. För att detta ska ske gäller det att pitchen sitter, inte bara bra utan alla aspekter måste hålla toppkvalitet.

Sequoia

Pitchen är avgörande

Pitchen består naturligtvis av många beståndsdelar, men eftersom det ofta inte finns annat än visioner att bygga den kring blir framförande och kommunikation avgörande. Vissa entreprenörer har en inneboende förmåga att entusiasmera och trovärdiggöra sin vision, men de hör till undantagen. Tänk på skådespelare, som är proffs på framföranden, de repeterar upp till tre månader innan en teaterföreställning har premiär och de arbetar dessutom ofta med material skrivet av framstående författare. Om framförandet är bra men materialet dåligt, eller tvärtom, blir slutresultatet aldrig bra.

Detsamma gäller för din pitch. Lägg mycket tid på presentationsmaterialet och på ditt framförande, bolla och torrkör det så många gånger du och din omgivning orkar med. Det finns helt enkelt inga genvägar och som med så mycket annat gäller att övning ger färdighet.

/Mikael Zillén
Founding Partner & Senior Consultant
+46 762 13 00 40 | mikael.zillen@boxcomm.se

 

 

 

No Comments

Post a Comment

*

/* ]]> */