Title Image

Börs-vd:ar på Twitter, topplistorna 2019: Nasdaq Stockholm Large Cap

Börs-vd:ar på Twitter, topplistorna 2019: Nasdaq Stockholm Large Cap

I tisdags i förra veckan presenterade vi resultatet av vår årliga kartläggning av hur börsbolag och dess vd:ar använder sig av Twitter. Pressmeddelandet finns att läsa här. Det är sjätte året i rad som vi gör den här kartläggningen och en nyhet för i år är att vi har breddat underlaget till att, utöver bolag noterade på Nasdaq Stockholms huvudlista, inkludera bolag på First North, NGM och Spotlight.

Varför gör vi denna kartläggning?

Enligt hypotesen om effektiva marknader så återspeglar det rådande marknadspriset på en aktie all tillgänglig information. Den tillgängliga informationen varierar dock från bolag till bolag, där större bolag generellt sett är mer genomlysta än mindre. De stora bolagen har sannolikt fler berättelser men kanske ännu viktigare fler som kan föra ut dessa till en bredare publik.

 

För i synnerhet mindre och medelstora bolag kan Twitter därför vara ett mycket bra verktyg för att skapa ett mer kontinuerligt informationsflöde i tillägg till regulatoriska pressmeddelanden och övrig information.

 

Nyckelorden här är kontinuerligt informationsflöde. Det räcker med andra ord inte att bara registrera ett konto och vidarebefordra redan publicerat material utan man måste skapa ett bredare narrativ för att göra någon skillnad.

 

Visst finns det vissa trösklar som man måste ta sig över eller hyvla ner, men det mesta kan dock enkelt överbryggas med rätt stöd, processer och hjälpmedel.

De goda exemplen i sex topplistor; Large Cap, Mid Cap, Small Cap, First North, NGM och Spotlight

Eftersom det är vår övertygelse att fler bolag och vd:ar skulle gynnas av en ökad närvaro på Twitter lyfter vi varje år fram de som vi ser som goda digitala förebilder. De som har tagit sig över eventuella trösklar.

 

Som tidigare år redovisar vi topp tre och övriga får dela på en fjärde plats. Precis som förra året rankar vi användarna baserat på en rad parametrar som vi stoppar in i vår egen subjektiva blackBOX-modell. Men nu över till årets lista för Large Cap.

Sammanfattning Large Cap

Antal bolag: 98

Antal bolag med Twitter: 69 (70,4%)

Antal vd:ar med Twitter: 13 (13,27%)

På en hedrande fjärdeplats, utan inbördes ordning:

  • Peter Voser (@ABB_CEO), ABB Ltd
  • Hans Sohlström (@HansSohlstrom), Ahlstrom-Munksjö Oyj
  • Nico Delvaux (@NiDelvaux), ASSA ABLOY AB
  • Annica Ånäs (@AnnicaAnas), Atrium Ljungberg AB
  • Martin Tivéus (@TiveusMartin), Attendo AB
  • Petra Einarsson (@PetraEinarsson), BillerudKorsnäs AB
  • Henrik Saxborn (@saxborn), Castellum AB
  • Henrik Tjärnström (@hentja), Kindred Group Plc
  • Therese Hillman (@theresehillman), NetEnt AB
  • Kimmo Alkio (@kalkio), Tieto Oyj
Investor Relations, corporate communications, Börs-vd, Twitter, Box Communications, digitalt ledarskap

Plats 3

Rikard Josefson (@RikardJosefson), Avanza Bank Holding AB

Rikard behåller tredjeplatsen som han tog förra året. Han håller en ganska bra nivå på sitt twittrande, men det blir lite för mycket av att bara dela med sig av andras information. Det händer, som alltid, mycket i finansbranschen så för att ta ett kliv uppåt till nästa år krävs det nog att Rikard delar med sig av egna insikter och funderingar. Men en tredje plats är inte fy skam det heller!

Investor Relations, corporate communications, Börs-vd, Twitter, Box Communications, digitalt ledarskap

Plats 2

Ola Rollén (@OlaRollen), Hexagon AB

Ola har under årens lopp varit en återkommande deltagare på dessa listor, med topplaceringar såväl 2014 som 2015. Trots att konkurrensen hårdnat genom åren, 2014 fanns det bara 6 twittrande vd:ar och året efter hade det ökat till 13 stycken, motsvarande siffra i år är 42, så har Ola lyckats hålla sitt twittrande på en bra nivå. Vi gratulerar till silverplatsen.

Investor Relations, corporate communications, Börs-vd, Twitter, Box Communications, digitalt ledarskap
Och vinnaren är:

Johan Dennelind (@jdennelind), Telia Company AB

Johan är tillbaka på tronen som Sveriges bästa storbolags-vd på Twitter. Att navigera ett storbolag under stor omvandling och samtidigt finna tid för att närvara i digitala kanaler är ett tecken på hur en digital förebild ska vara. Genom att vara lite personlig, berätta om bolaget och branschen ger Johan sina följare en god insyn i Telia Company vilket sammantaget är värt årets topplacering.

 

Vi gratulerar Johan till årets topplacering!

 

 

 

Länkar till andra topplistor:

Mid Cap

Small Cap

First North

NGM

Spotlight

 

Har du några frågor eller vill ha mer information, kontakta:

 

/Mikael Zillén, Vd & Senior Rådgivare
+46 762 13 00 40 | mikael.zillen (@) boxcomm.se
ConnectTwitter%20button | LinkedIn button

 

Gå gärna med i LinkedIn-gruppen Investor Relations Sweden för nyheter och informationsutbyte inom IR-området.

Missa inga inlägg, prenumerera!

* indicates required
No Comments

Post a Comment

*