Börs-vd:ar på Twitter, topplistorna 2019: Nasdaq Stockholm Small Cap
I tisdags presenterade vi resultatet av vår årliga kartläggning av hur börsbolag och dess vd:ar använder sig av Twitter. Pressmeddelandet finns att läsa här. Det är sjätte året i rad som vi gör den här kartläggningen och en nyhet för i år är att vi har breddat underlaget till att, utöver bolag noterade på Nasdaq Stockholms huvudlista, inkludera bolag på First North, NGM och Spotlight.
Varför gör vi denna kartläggning?
Enligt hypotesen om effektiva marknader så återspeglar det rådande marknadspriset på en aktie all tillgänglig information. Den tillgängliga informationen varierar dock från bolag till bolag, där större bolag generellt sett är mer genomlysta än mindre. De stora bolagen har sannolikt fler berättelser men kanske ännu viktigare fler som kan föra ut dessa till en bredare publik.
För i synnerhet mindre och medelstora bolag kan Twitter därför vara ett mycket bra verktyg för att skapa ett mer kontinuerligt informationsflöde i tillägg till regulatoriska pressmeddelanden och övrig information.
Nyckelorden här är kontinuerligt informationsflöde. Det räcker med andra ord inte att bara registrera ett konto och vidarebefordra redan publicerat material utan man måste skapa ett bredare narrativ för att göra någon skillnad.
Visst finns det vissa trösklar som man måste ta sig över eller hyvla ner, men det mesta kan dock enkelt överbryggas med rätt stöd, processer och hjälpmedel.
De goda exemplen i sex topplistor; Large Cap, Mid Cap, Small Cap, First North, NGM och Spotlight
Eftersom det är vår övertygelse att fler bolag och vd:ar skulle gynnas av en ökad närvaro på Twitter lyfter vi varje år fram de som vi ser som goda digitala förebilder. De som har tagit sig över eventuella trösklar.
Som tidigare år redovisar vi topp tre och övriga får dela på en fjärde plats. Precis som förra året rankar vi användarna baserat på en rad parametrar som vi stoppar in i vår egen subjektiva blackBOX-modell. Men nu över till årets lista för Small Cap.
Sammanfattning Small Cap
Antal bolag: 98
Antal bolag med Twitter: 40 (40,8%)
Antal vd:ar med Twitter: 11 (11,22%)
På en hedrande fjärdeplats, utan inbördes ordning:
- Joachim Morath (@j_morath), Feelgood Svenska AB
- Sofia Svensson (@SvenssonLDG), Lammhults Design Group AB
- Karl Tobieson (@KarlTobieson), MedCap AB
- Peter Wolpert (@MobergPharma), Moberg Pharma AB
- Tobias Antius (@tantius), NOVOTEK AB
- Stefan K Persson (@StefanKPersson1), Precise Biometrics AB,
- Mattias Roos (@RoosMattias), SSM Holding AB,
- Matthias Stadelmeyer (@MStadelmeyer), TradeDoubler AB,
- Ingrid Höög (@akraingrid), Wise Group AB,
Plats 3
Leif Liljebrunn (@Liljebrunn), ZetaDisplay AB
Leif var med på topplistan även förra året, då på plats 2. Som det ser ut just nu kommer inte Leif dyka upp på en eventuell lista nästa år eftersom han nyligen aviserade att han går vidare till en ny roll i företaget. Vi säger grattis och lycka till!
Plats 2
Stefan K Persson (@StefanKPersson1), Precise Biometrics AB
Om man är intresserad av vad som händer inom fingeravtrycksområdet så kan man med fördel följa Stefan. Han håller en relativt hög inläggsfrekvens men för att klättra på listan till nästa år krävs nog lite mer storytelling, det vill säga sätta mer egna ord på inläggen.
Och vinnaren är:
Christian Kinch (@Christiankinch), Bactiguard Holding AB
Christian har abonnerat på förstaplatsen de senaste åren och han är verkligen en digital förebild som andra ledande befattningshavare kan titta på för inspiration och vägledning. Christian berättar naturligtvis om Bactiguard och branschen, men är även privat och delar gärna med sig av intressanta händelser inom såväl svensk som internationell tennis. Vi säger bara game, set and match och ett stort grattis i år igen!
Länkar till andra topplistor:
Har du några frågor eller vill ha mer information, kontakta:
/Mikael Zillén, Vd & Senior Rådgivare
+46 762 13 00 40 | mikael.zillen (@) boxcomm.se
Connect: |
Gå gärna med i LinkedIn-gruppen Investor Relations Sweden för nyheter och informationsutbyte inom IR-området.
No Comments