Börs-vd:ar på Twitter, topplistorna 2019: NGM

Börs-vd:ar på Twitter, topplistorna 2019: NGM

I tisdags i förra veckan presenterade vi resultatet av vår årliga kartläggning av hur börsbolag och dess vd:ar använder sig av Twitter. Pressmeddelandet finns att läsa här. Det är sjätte året i rad som vi gör den här kartläggningen och en nyhet för i år är att vi har breddat underlaget till att, utöver bolag noterade på Nasdaq Stockholms huvudlista, inkludera bolag på First North, NGM och Spotlight.

Varför gör vi denna kartläggning?

Enligt hypotesen om effektiva marknader så återspeglar det rådande marknadspriset på en aktie all tillgänglig information. Den tillgängliga informationen varierar dock från bolag till bolag, där större bolag generellt sett är mer genomlysta än mindre. De stora bolagen har sannolikt fler berättelser men kanske ännu viktigare fler som kan föra ut dessa till en bredare publik.

 

För i synnerhet mindre och medelstora bolag kan Twitter därför vara ett mycket bra verktyg för att skapa ett mer kontinuerligt informationsflöde i tillägg till regulatoriska pressmeddelanden och övrig information.

 

Nyckelorden här är kontinuerligt informationsflöde. Det räcker med andra ord inte att bara registrera ett konto och vidarebefordra redan publicerat material utan man måste skapa ett bredare narrativ för att göra någon skillnad.

 

Visst finns det vissa trösklar som man måste ta sig över eller hyvla ner, men det mesta kan dock enkelt överbryggas med rätt stöd, processer och hjälpmedel.

De goda exemplen i sex topplistor; Large Cap, Mid Cap, Small Cap, First North, NGM och Spotlight

Eftersom det är vår övertygelse att fler bolag och vd:ar skulle gynnas av en ökad närvaro på Twitter lyfter vi varje år fram de som vi ser som goda digitala förebilder. De som har tagit sig över eventuella trösklar.

 

Som tidigare år redovisar vi topp tre och övriga får dela på en fjärde plats. Precis som förra året rankar vi användarna baserat på en rad parametrar som vi stoppar in i vår egen subjektiva blackBOX-modell. Men nu över till årets lista för NGM.

Sammanfattning NGM 

Antal bolag: 72

Antal bolag med Twitter: 24 (33,3%)

Antal vd:ar med Twitter: 7 (9,7%)

På en hedrande tredje plats, utan inbördes ordning:

Vd:arna på NGM har inte riktig tagit till sig möjligheten att bygga varumärke på Twitter. Och då handlar det om bolagets övergripande och finansiella varumärke likväl som det egna. Därför blir det bara två toppnoteringar i år.

  • Santosh Jain (@santoshjain), Mediacle Group
  • Timo Lindborg (@TimoLindborg), Sotkamo Silver
  • Peter Evertsson (@EvertssonPeter), Spintso International
  • Gunnar Larsson (@gunnar62), Swedish Stirling
  • Don Geyer (@DonGeyer3G), Three Gates AB
Investor Relations, corporate communications, Börs-vd, Twitter, Box Communications, digitalt ledarskap

Plats 2

Fredrik Lundberg (@LFLundberg), News55

Som vd för en nyhetssite kan man inte förvänta sig annat än att Fredrik ska vara en aktiv twittrare, och han håller en acceptabel nivå. Med aningen högre frekvens och lite mer om verksamheten bakom kulisserna och lite mindre retweets så har Fredrik alla möjligheter att knipa förstaplatsen nästa år.

 

Och vinnaren är:

Daniel Daboczy (@fundedbymeceo), Funded by me

Även om Daniel varit en aktiv twittrare sedan april 2013, så är han en relativt ny twittrande börs-vd. Funded by me noterades så sent som den 8 mars i år, och resan sedan dess har varit ganska svettig. För bolagets aktie i alla fall. Daniel kämpar dock på och håller en god balans på Twitter vilket ger honom en topplacering i år.

 

 

Vi gratulerar Daniel till årets topplacering!

 

 

 

Länkar till andra topplistor:

Large Cap

Mid Cap

Small Cap

First North

Spotlight

 

Har du några frågor eller vill ha mer information, kontakta:

 

/Mikael Zillén, Vd & Senior Rådgivare
+46 762 13 00 40 | mikael.zillen (@) boxcomm.se
ConnectTwitter%20button | LinkedIn button

 

Gå gärna med i LinkedIn-gruppen Investor Relations Sweden för nyheter och informationsutbyte inom IR-området.

Missa inga inlägg, prenumerera!

* indicates required
No Comments

Post a Comment

*

/* ]]> */