Title Image

Börs-vd:ar på Twitter, topplistorna 2019: Spotlight

Börs-vd:ar på Twitter, Spotlight Stock Market, Social IR, Investor Relations,

Börs-vd:ar på Twitter, topplistorna 2019: Spotlight

I tisdags i förra veckan presenterade vi resultatet av vår årliga kartläggning av hur börsbolag och dess vd:ar använder sig av Twitter. Pressmeddelandet finns att läsa här. Det är sjätte året i rad som vi gör den här kartläggningen och en nyhet för i år är att vi har breddat underlaget till att, utöver bolag noterade på Nasdaq Stockholms huvudlista, inkludera bolag på First North, NGM och Spotlight.

Varför gör vi denna kartläggning?

Enligt hypotesen om effektiva marknader så återspeglar det rådande marknadspriset på en aktie all tillgänglig information. Den tillgängliga informationen varierar dock från bolag till bolag, där större bolag generellt sett är mer genomlysta än mindre. De stora bolagen har sannolikt fler berättelser men kanske ännu viktigare fler som kan föra ut dessa till en bredare publik.

 

För i synnerhet mindre och medelstora bolag kan Twitter därför vara ett mycket bra verktyg för att skapa ett mer kontinuerligt informationsflöde i tillägg till regulatoriska pressmeddelanden och övrig information.

 

Nyckelorden här är kontinuerligt informationsflöde. Det räcker med andra ord inte att bara registrera ett konto och vidarebefordra redan publicerat material utan man måste skapa ett bredare narrativ för att göra någon skillnad.

 

Visst finns det vissa trösklar som man måste ta sig över eller hyvla ner, men det mesta kan dock enkelt överbryggas med rätt stöd, processer och hjälpmedel.

De goda exemplen i sex topplistor; Large Cap, Mid Cap, Small Cap, First North, NGM och Spotlight

Eftersom det är vår övertygelse att fler bolag och vd:ar skulle gynnas av en ökad närvaro på Twitter lyfter vi varje år fram de som vi ser som goda digitala förebilder. De som har tagit sig över eventuella trösklar.

 

Som tidigare år redovisar vi topp tre och övriga får dela på en fjärde plats. Precis som förra året rankar vi användarna baserat på en rad parametrar som vi stoppar in i vår egen subjektiva blackBOX-modell. Men nu över till årets lista för Spotlight.

Sammanfattning Spotlight 

Antal bolag: 170

Antal bolag med Twitter: 70 (41,2%)

Antal vd:ar med Twitter: 22 (12,9%)

På en hedrande fjärdeplats, utan inbördes ordning:

  • Niklas Adler (@adler_niklas), Aerowash
  • Martin Waleij (@MartinWaleij) BrainCool
  • Mattias Bergkvist (@MattiasBergkvis), CGit B
  • Jesper Martell (@JesperMartell), Comintelli
  • Jan Sandberg (@janneramsta), Envirologic
  • Allan Sønderskov Darré (@allandarre), Freetrailer Group
  • Mats Persson (@Mats__Persson), Hamlet Pharma
  • Marcus Emne (@MarcusEmne), Hoodin
  • Andreas Lifvendahl (@anlifv), IMINT Image Intelligence
  • Patrik Dahlqvist (@patrikdahlqvist), Insplorion
  • Henrik Lundin (@Henrik_Litium), Litium
  • Andreas Bhagwani (@abhagwani), Nanologica
  • Mathias Svahn (@SvahnMathias), NextCell
  • Jonas Almquist (@Sustain_EnergyJ), Raybased
  • Johan Drott (@johandrott), Respiratorius
  • Anna Wallin Krasse (@nillawa), Rootfruit
  • Jakob Österberg (@Jakob_Osterberg), Slottsviken
  • Stefan Tell (@TellStefan), SyntheticMR
  • Deniz Chaban (@Deniz_Chaban), Touchtech.

Plats 3

Igor Lokot (@Lokot_Igor), Double Bond Pharmaceutical

Igor Lokot är en extremt transparent vd som inte bara twittrar utan är synnerligen aktiv på bolagets youtube- kanal. Genom att dela med sig av såväl lättillgänglig som uppdaterad information om bolaget bjuder han in nya investerare till sin värld. Vi tycker att många bolag kan lära sig en hel del genom att titta på Igors kommunikation. Allt sammantaget göra att Igor är värd en tredjeplats i årets rankning. Grattis!

 

Plats 2

Torbjörn Sjöström (@t_sjostrom), Novus Group

Torbjörn är en mycket aktiv twittrare, som mycket väl kan utmana om förstaplatsen nästa år. Som vd för ett analys- och undersökningsföretag syns Torbjörn ofta i media för att diskutera såväl de senaste opinionsmätningarna som deras träffsäkerhet. Med ett riksdagsval i höstas och ett nyligen genomför EU-val så har det varit bråda dagar. Torbjörn blandar på ett bra sätt branschrelaterad information med insikter om Novus verksamhet.

Och vinnaren är:

Jon Karlung (@JonKarlung), Bahnhof

Som vd för Bahnhof tar Jon gärna strid för ett öppet Internet, nu senast i samband med EU:s omröstning om det kontroversiella upphovsrättsdirektivet och det så kallade ”internetfiltret”. I en kartläggning som hyllar och lyfter fram börs-vd:ars närvaro och aktivitet på Twitter så kan inte Jons engagemang för ett öppet och fritt Internet rendera annat än en första plats.

 

Vi gratulerar Jon till årets topplacering!

 

 

 

Länkar till andra topplistor:

Large Cap

Mid Cap

Small Cap

First North

NGM

 

Har du några frågor eller vill ha mer information, kontakta:

 

/Mikael Zillén, Vd & Senior Rådgivare
+46 762 13 00 40 | mikael.zillen (@) boxcomm.se
ConnectTwitter%20button | LinkedIn button

 

Gå gärna med i LinkedIn-gruppen Investor Relations Sweden för nyheter och informationsutbyte inom IR-området.

Missa inga inlägg, prenumerera!

* indicates required
No Comments

Post a Comment

*