Den digitala darwinismen är här, är du redo?

Den digitala darwinismen är här, är du redo?

Ibland springer man på saker som sätter ett namn på sina egna funderingar. Jag skrev för någon vecka sedan ”Sime me up, the future is digital”, vilket var lite funderingar efter att ha tillbringat en dag på Sime 2014. Där pratades det en hel del om ”exponential companies”, dvs bolag med extrem tillväxt som kan komma från ingenstans och slå undan benen på befintliga aktörer. I kombination med ”exponential information” skapas en ännu snabbare utveckling, som redan i dag påverkar branscher men i allt större utsträckning kommer att göra det framöver. Jag skrev att om man inte bejakar dessa starka trender är risken att man kommer att se sina affärsmodeller implodera.

Därför blev jag väldigt glad när jag för några dagar sedan kom jag över skriften ”The rise of Digital Darwinism and the fall of business as usual” författad av Brian Solis. ”Digital darwinism” beskriver, till viss del i alla fall, den utveckling som jag ser framför mig. Enligt Solis uppstår ”digital darwinism” när teknologi och samhälle förändras snabbare än förmågan att anpassa sig till eller leda utveckling. Det är en form av det naturliga urvalet där organisationer antingen måste besitta eller investera i specifika kompetenser för att anpassa sig till de nya förutsättningarna eller dö ut. Utgångspunkten för det naturliga urvalet är att bara vissa företag kommer att överleva. Till skillnad från djur, som varken vet att förhållanden förändras eller har en möjlighet att påverka utvecklingen, kan vi påverka utfallet.

Digital_Darwinism
Det kan vara lätt att ta till sig att vi befinner oss mitt i den digitala eran, men svårt att förstå hur den kommer att påverka er verksamhet. Eller som Solis skriver ”Still, there´s a general lack of urgency and understanding preventing acceptance that Digital Darwinism is real. Changes in customer behavior and expectations don’t affect businesses until they do”.

Som det är med alla som tittar in i kristallkulan kommer naturligtvis även en del av det som beskrivs I “The rise of Digital Darwinism and the fall of business as usual” att visa sig vara fel när man om några år tittar tillbaka. Det är dock min övertygelse att andemeningen i begreppet ”digital darwinism” kommer att leva kvar. Och även om man inte i dag vet hur, när eller av vem verksamheten kommer att utmanas av måste man vara beredd. Utan beredskap och med en organisation som står på tå finns risken att man likt Nokia och Motorola ser i stort sett hela sin marknadsposition försvinna. (Mellan 2004 och 2012 sjönk Nokias och Motorolas marknadsvärde med över 90%, eller motsvarande cirka 84 miljarder dollar, samtidigt steg Apple och Samsungs marknadsvärden med över 600 miljarder dollar).

Framtiden har alltid inneburit stora möjligheter och utmaningar, så är det även nu. Skillnaden är att skiften i kundbeteende kan gå så mycket snabbare i dag än tidigare. Att bara hålla koll på befintliga konkurrenter räcker inte, risken är ju att alla försvinner samtidigt när en ny aktör äntrar scenen. Att våga ifrågasätta kräver mod och sanningssägare och ett ”utifrån och in”-perspektiv. Alla kommer inte vara vinnare, men den som håller en höjd beredskap och inser att vi lever i den ”digitala darwinismens” tidsålder har ett försprång. Är du redo?

/Mikael Zillén
Founding Partner, Senior Consultant & Digital Strategist
+46 762 13 00 40 | mikael.zillen (@) boxcomm.se
Connect onTwitter%20button | LinkedIn button

 

 

No Comments

Post a Comment

*

/* ]]> */