Den digitala vd:n framtidssäkrar affären

vd, digital vd, LinkedIn, Twitter, sociala medier, digitala kanaler

Den digitala vd:n framtidssäkrar affären

I förra veckan träffade jag en av de börs-vd:ar som är mest aktiv på sociala medier för ett kortare samtal. Det var faktiskt första gången vi träffades IRL, men det kändes verkligen som vi träffats tidigare då vi har haft en del digital kontakt genom åren.

 

Även om vi var överens om att det finns en rad baksidor med hur sociala medier kan bli beroendeframkallande och hur troll och andra människor med ont uppsåt skapar en ohälsosam och ibland en rent kriminell miljö finns det många affärsmässigt positiva sidor.

 

Att just den här vd:n är mycket positiv till sociala medier kan ha att göra med att hans digitala engagemanget har gynnat företagets utveckling. Men den positiva inställningen kom inte av sig självt.

 

När han blev ombedd att börja använda sociala medier var han extremt tveksam, nu kräver han att alla i ledningsgruppen ska vara aktiva, åtminstone med LinkedIn. Även om Twitter skapar möjlighet till nya viktiga kontaktytor som på sikt kan leda till någonting är det på LinkedIn han ser den största affärsnyttan just nu. Där ger inlägg mer interaktion med relevanta personer i nätverket och genom att vara aktiv ökar rekryteringsmöjligheterna, dessutom till en mycket lägre kostnad än de traditionella sätten. Hur mixen mellan olika kanaler ska se ut är inte huggen i sten, den beror bland annat på vilken sektor eller geografiskt område man verkar inom.

 

 

Elon Musk, en förebild eller…?

Jag kan tänka mig att de flesta vd:ar som inte redan är aktiva i sociala medier, vilket är det stora flertalet, avfärdar engagemang i digitala kanaler som lite nonsens. Lite på samma sätt som vd:n ovan ursprungligen gjorde. I dessa dagar tar man nog också Teslas vd Elon Musks lite oortodoxa beteende som kvitto på hur illa det kan gå. Och visst stämmer det att Elon under det senaste halvåret använt Twitter på rent kontraproduktivt och direkt regelvidrigt sätt, vilket inte minst överenskommelsen med SEC nyligen visade.

 

elon musk, tesla, twitter

 

Samtidigt måste man lyfta blicken en aning och inse att Elon Musk har lyckats med konststycket att förflytta hela branscher; bilindustrins fokus på elbilar hade nog inte varit där den är utan Teslas framfart. Alla de projekt Elon är involverad som Tesla, Space X, Solarcity och The Boring Company är kapitalkrävande och starka varumärken i sociala medier, Elon har själv närmare 23 miljoner följare på Twitter, har varit en viktig faktor i såväl kapitalförsörjning som försäljning. Så oavsett hur det kommer att gå i fortsättningen så kan man nog säga att han och de bolag han företräder har sociala medier att tacka för mycket av framgången så här långt.

 

 

General Electric, ännu ett skräckexempel?

Det tydligaste exemplet som oftast lyfts fram när det kommer till digital darwinism, eller digital överlevnad, är Kodak och övergången till digital fotografering. Bolaget insåg att det digitala så småningom skulle få fotfäste men ville inte kannibalisera på sin befintliga verksamhet så man körde vidare mot stupet med skygglapparna på.

 

Ett nytt och men kanske inte lika tydligt exempel är under uppseglande, vilket inte minst Andreas Cervenka nyligen lyfte i en artikel i Dagens Industri ”USA:s mest ikoniska företag golvades av den digitala drömmen”. Den handlar om ett av de mest klassiska amerikanska bolagen, General Electric.

 

”När den tidigare vd:n Jeff Immelt tog över vd-stolen från den legendariska Jack Welch 2001 var GE USA:s högst värderade bolag med ett börsvärde på 400 miljarder dollar. I början av 2017 hade det krympt till 250 miljarder dollar.”

 

GE försökte anpassa sig till den nya digitala eran genom att försöka bli något man inte är, vilket visar att även om man har sjukdomsinsikt kan det vara svårt att anpassa sig till nya förhållanden.

 

 

Vad har man att förlora?

Vd:n jag nyligen träffade kan inte förstå varför andra vd:ar inte utnyttjar kraften i dessa nya medier. Insatsen behöver inte vara större än cirka 10 minuter per dag och det värsta som kan hända är att det inte ger något och det bästa som kan hända är att man knyter nya kontakter, skapar nya affärsmöjligheter, får nya kunder och hittar ny personal.

 

Om till detta lägger att man sannolikt breddar sin kunskap och förståelse för digitaliseringen och dess potentiella påverkan inom de flesta områden, ja då är det svårt att hitta investeringar med bättre ROI. Men klockan tickar.

 

tiden går,

 

 

Även om det kanske inte behöver ta mer än 10 minuter per dag i anspråk när man är igång handlar det om att inrätta en ny rutin, vilket kan vara svårt. Man behöver någon som pushar, inspirerar och ligger på under uppstartsfasen. Om ni inte har någon som kan göra det internt så hjälper vi gärna till, det är bara att höra av er.

/Mikael Zillén, Grundare & Senior Rådgivare
+46 762 13 00 40 | mikael.zillen (@) boxcomm.se
ConnectTwitter%20button | LinkedIn button

No Comments

Sorry, the comment form is closed at this time.