Rekordmånga börs-vd:ar twittrar

Börs-vd, kartläggning, Twitter, digitalt ledarskap, FAANG-bolagen

Rekordmånga börs-vd:ar twittrar

Box Communications årliga kartläggning av hur digitala börsbolagen och dess vd:ar är visar att rekordmånga vd:ar har ett twitterkonto. Det nya rekordet lyder på 38 stycken, vilket motsvarar cirka 12 procent av börsens alla vd:ar. I jämförelse med de digitala flaggskeppen Facebook, Amazon, Apple, Netflix och Google, de så kallade FAANG-bolagen, ligger man dock långt efter då toppcheferna för alla dessa bolag är aktiva i sociala medier.

 

Under det senaste året har även antalet börsbolag med ett twitterkonto för företagsnyheter ökat något och når nu upp till knappt 50 procent. Då allt större del av det finansiella informationsflödet konsumeras digitalt och drygt 60 procent av börsbolagen, enligt en enkät vi nyligen genomförde, tror att sociala medier i ökad utsträckning framöver kommer att påverka deras berättelse och hur aktiemarknaden prissätter deras aktie borde fler bolag och vd:ar blir aktiva framöver.

 

Av de 320 (305) bolag som var noterade vid Nasdaq Stockholm main market den 20 maj 2018 hade 158 (144) bolag ett twitterkonto för företagsnyheter, vilket motsvarar 49 (47) procent. Siffror inom parentes avser förra årets undersökning.

 

– För att kunna hantera den digitala omställningen krävs ett starkt digitalt ledarskap och twitteranvändande kan ge en fingervisning av hur intresserad och kunnig en vd är inom det digitala området. Att Mark Zuckerberg, Jeff Bezos, Tim Cook, Reed Hastings och Sundar Pichai, alltså de framgångsrika vd:arna för FAANG-bolagen, använder sociala medier är det ett tecken på åtminstone två saker, dels att de ser en kommunikativ poäng i att vara delaktiga och att det är värt att lägga tid på. Så om dessa ledare kan och vill borde även svenska vd:ar kunna avsätta lite tid för detta, säger Mikael Zillén, vd och senior rådgivare på Box Communications.

 

Bland de så kallade Large Cap-bolagen twittrar 72 (64) procent av bolagen. Användandet av Twitter sjunker med bolagens storlek. Bland Mid Cap-bolagen är det drygt 43 (43) procent som har twitterkonto och för Small cap-bolagen är det 35 (37) procent. Large Cap-bolagen står både för ökningen av såväl twittrande bolag som vd:ar.

 

Undersökningen är genomförd av Box Communications under senare delen av maj 2018, undersökningen 2017 genomfördes under samma period. Den närmaste veckan kommer Box Communications även presentera topplistor över de twittrande svenska vd:arna.

 

No Comments

Post a Comment

*

/* ]]> */