Gör som Daniel Ek och @Spotify – kör globalt
Hur definierar man sin hemmamarknad (och behöver man ens det)?
Frågan om vad som utgör ett företags hemmamarknad tycker jag är intressant, i synnerhet i den digitala omställning vi just nu befinner oss i. Jag har nyligen skrivit om att såväl gamla som nya företag i många fall bör ha en ”digital affärsplan” som tar hänsyn till såväl digitala möjligheter som risker. För de finns.
Ett råd många företag fortfarande får är att börja med att bli starka på hemmamarknaden, för att sedan expandera till nya marknader. Nedanstående tweet är ett exempel på detta.
I Sverige har vi mängder av intressanta bolag som med en alldeles för snäv utgångspunkt kanske inte nått dig man är idag. Jag ville testa tesen om hemmamarknad så jag skickade via Twitter ut en fråga till vd:arna för de fina svenska bolagen; Spotify, Truecaller och iZettle. Även om underlaget är litet och bolagen utpräglat ”digitala” tycker jag svaren talar sitt tydliga språk.
Nedan ser ni svaren:
Daniel Ek (@eldsjal), vd och grundare Spotify*
Alan Mamedi (@AlanMamedi), vd och grundare Truecaller*
Jacob de Geer (@jacobdegeer), vd och grundare iZettle*
Nästa steg
Nästa steg är att göra lite längre intervjuer med några digitala bolag, har du något förslag på vem det skulle kunna vara?
/Mikael Zillén
Founding Partner, Senior Consultant & Digital Specialist
+46 762 13 00 40 | mikael.zillen (@) boxcomm.se
Connect on: |
*Kort om Spotify, Truecaller och iZettle
Spotify är ett svenskt multinationellt företag som erbjuder en världsledande musikstreamingtjänst. Tjänsten är en av världens största i sitt slag, med sina 60 miljoner användare världen över, varav 15 miljoner är betalande abonnemangskunder (jan 2015).
Truecaller är en global nummerupplysningstjänst. Nyligen passerade de 100 miljoner användare, varav 45 miljoner I Indien, som genomför 1,5 miljarder sökningar per månad
iZettle grundades 2010 och är ett mobilt betalningsföretag baserat i Stockholm. iZettles finns i dagsläget i Sverige, Finland, Danmark, Norge, Storbritannien, Tyskland, Spanien, Mexiko, Nederländerna och Brasilien.
No Comments