”The hot potato syndrome” – en bra informationspolicy gör skillnad.

”The hot potato syndrome” – en bra informationspolicy gör skillnad.

Jag har tidigare skrivit om det informationshaveri (allt är medias fel...) som uppvisats av SCA och Industrivärden under senare tid. Att det är ett haveri kan man nog med fog säga, trots att man bara har ett utifrån perspektiv. Denna bild bekräftas också av bland annat SCA:s tidigare Informationschef i en debattartikel i DI (2015-01-17), även om han kallar det för brist på mediestrategi. Att chefredaktörerna för Aftonbladet och Expressen, Jan Helin och Thomas Mattsson, omnämner historien och hyllar Svenska Dagbladet i sin podcast och att historien landar i Financial Times kan nog också läggas in som bevis för att det har varit ett kommunikativt haveri.

hot potato syndrome

”The hot potato syndrome”

”The hot potato syndrome” uppstår ibland när en kommunikativ kris står för dörren och ingen är beredd att ta på sig ledartröjan utan problemet kastas runt som en het potatis. Medan den heta potatisen bollas runt i, och eventuellt utanför, organisationen kan ett medialt lågtryck snabbt utvecklas till en klass 1 varning eller värre. Detta kan drabba vilken organisation eller företag som helst, men extra bra grogrund har förstås tjänstemannastyrda företag där medlemmar i styrelsen sitter på flera stolar samtidigt.

 

Men hur motar man då olle i grind?

De flesta bolag sitter redan på lösningen, men allt för ofta samlar den damm i en byrålåda. Jag talar naturligtvis om kommunikations- eller informationspolicyn. Genom att regelbundet gå igenom policyn och uppdatera den allt eftersom företaget och omvärlden förändras står man redo för de flesta kommunikationsutmaningar. Det är viktigt att ansvarsfördelningen är tydlig om vem som uttalar sig om vad, men också var det slutgiltiga ansvaret finns. Det måste finnas någon som kan ta den heta potatisen och säga att ”the buck stops here”. Som Nordeas ordförande gjorde när han tog Nordeas vd i försvar när han höll på att bli indragen i SCA-historien.

Går alla mediala kriser att undvika?

Nej, det går naturligtvis inte, men med en strukturerad process att falla tillbaka på kan man minimera skadorna. Saker kan och kommer att gå fel ibland, det är den naturliga ordningen. Men det innebär inte att man behöver bli en medial följetong. Det är som med det mesta, genom att vara väl förberedd står redo att hantera de flesta utmaningar. Hur står det till med er kommunikationspolicy?

 

/Mikael Zillén
Founding Partner, Senior Consultant & Digital Strategist
+46 762 13 00 40 | mikael.zillen (@) boxcomm.se
Connect onTwitter%20button | LinkedIn button

No Comments

Post a Comment

*

/* ]]> */