“The one-minute pitch”
(This post in English)
Var i går på TechCrunch Stockholm Meetup + Pitch-Off. Det var första gången TechCrunch genomförde ett liknande event utanför USA och det innebar också startpunkten för Symposiumveckan (Brilliant Minds).
Som involverad i ett antal startups, både som rådgivare och mer hands-on, är det alltid intressant att gå på evenemang som dessa. I ärlighetens namn måste jag säga att det ett tag sedan jag lyssnade på pitchande bolag, så förväntansbilden på att pitch-kvalitén ökat sedan sista var hög. Tyvärr kan man nog säga att på den fronten var det inget nytt. Sett som ett genomsnitt över alla de 10 bolagen som pitchade fanns mycket förbättringspotential.
Nu vet jag inte förutsättningarna för de bolag som hade blivit utvalda att vara med på detta evenemang, men oavsett bör väl de flesta sett detta som en möjlighet. I synnerhet med en jury bestående av namnkunniga VC:s som EQT Ventures, Northzone, Atomico och 500 Startups.
”The one-minute pitch”
Att bara ha en minut på sig att sammanfatta sin verksamhet kan vara svårt, men om det är förutsättningarna som man valt att ställa upp på så bör man klara av det. Med efterföljande frågor från juryn finns dessutom möjlighet att fylla på med mer information. Det finns några viktiga saker man bör ha klart för sig innan man ställer sig och pitchar; syftet med att deltagandet och vad man bör säga för att uppnå detta. Oavsett sammanhang är första intrycket alltid viktigt därutöver kan man inte utgå ifrån att den som lyssnar förstår vad det är som gör just din verksamhet ”unik”, det är upp till dig att förklara. En ganska bra utgångspunkt är att besvara vad det är ni gör, vilka problem ni löser, hur marknaden ser ut och hur långt har ni kommit. Eller om man ska vara helt krass så handlar det om samma sak som den klassiska repliken från filmen Jerry Maguire – ”Show me the money”. Eller åtminstone ge en förnimmelse om hur verksamheten ska tjäna pengar. Investerare förstår inte på rak arm alla tekniska detaljer eller branschspecifika förutsättningar, men de är bra på att förstå affärsmodeller och hur bolag tjänar pengar.
Jag vet att startups ofta har begränsat med resurser, men att ha en bra produkt eller tjänst som inte når ut på grund av dålig kommunikation är inget annat än snålhet som bedrar vishet. Jag har bland annat skrivit om detta i Veckans Affärer, ”Så får vi talang och pengar att mötas” och om en tänkbar lösning i ”Communications for equity, kan det vara en idé?”. Om gårdagens event gav en fingervisning om hur det brukar se ut så tycker i alla fall jag att det behövs en nivåhöjning, det är både bolag och investerare värda.
Frågor/synpunkter?
/Mikael Zillén, @mikaelzillen
Founding Partner, Senior Consultant & Digital Specialist
+46 762 13 00 40 | mikael.zillen (@) boxcomm.se
Connect on: |
No Comments