Så använder börsbolag sociala medier för företags- och finansiell information
Varje år i maj genomför Box Communications en kartläggning av hur börsbolagen och dess vd:ar använder sig av Twitter, det gör vi även i år. Kartläggningen är i full gång och resultaten kommer att presenteras i nästa vecka.
Är det viktig att bolag och vd:ar använder sig av sociala medier?
Ja, vi tycker det. I en allt mer digitaliserad värld där kommunikation tenderar att konvergera blir det viktigare att all kommunikation från ett bolag håller ihop gentemot alla intressenter.
Dessutom är det viktigt att finnas där ens målgrupper finns. Och vi ser ett ökat användande av sociala medier bland investerare och aktieintresserade från de som vill inhämta information och diskutera olika investeringar till de som försöker driva kurser åt olika håll. Användandet av sociala medier lär inte heller minska.
I en digital omställning ökar också vikten av ett digitalt ledarskap, ett ledarskap för denna nya digitala miljö som inte minst agerar som ledstjärnor i denna omställning. Det bolag och dess vd kommunicerar, eller inte, uppfattas av alla – såväl internt som externt. Kunder köper inte bara en produkt eller tjänst längre utan vill gärna identifiera sig med företag och företagsledare. I en digital omställning är det viktigt att medarbetarna känner att man har en ledare som går längst fram i ledet, det vill säga visar ledarskap såväl i ord som handling.
Information har alltid haft en förmåga att få egna fötter med okontrollerbar spridning som följd, den effekten har ökat exponentiellt med sociala medier. Detta går naturligtvis inte att hindra men genom att aktivt delta i dialogen har man större möjligheter att få ut sina egna budskap. För att få lite bättre insyn i hur olika aktörer arbetar med sociala medier frågade vi inför förra årets twitterkartläggning nyhetsbyråerna Direkt och Finwire hur sociala medier har påverkat deras arbete och i år har vi frågat börsbolagen.
Snabbenkät till börsbolagen: Några korta frågor om Social IR
Under vecka 20 och 21 genomförde vi en snabbenkät som skickades ut till ansvariga för Investor Relations på bolag noterade på Nasdaq Stockholm main market. Enkäten bestod av fem frågor och svarsfrekvensen landade på knappt 20 procent.
- Använder ni några sociala medier för att kommunicera företagsnyheter och/eller finansiell information?
Av de som använder sociala medier är LinkedIn den absolut vanligaste kanalen, med Twitter som tvåa och Facebook som trea. LinkedIn är en bra kanal, i synnerhet för employer branding, men vill man nå ut lite snabbare och bredare är Twitter det bästa alternativet.
- Är vd eller annan ledningsperson aktiv på Twitter?
Intressant att så pass många som 27 procent svarar att vd eller annan ledningsperson är aktiv på Twitter. Av frisvaren att döma är det främst andra ledningspersoner än vd som är aktiva, vilket går i linje med vår kartläggning. I nästa vecka får vi se hur många de twittrande vd:arna är.
- Följer ni vad som sägs om ert bolag i sociala medier?
Närmare 80 procent följer regelbundet vad som sägs om bolaget i sociala medier, och resterande gör det ibland. Det är bra siffror tycker vi. Frisvaren visar att en rad olika verktyg används för att hålla koll på vad som sägs.
- Vem äger börsbolagens berättelser?
Exakt den frågan ställde vi för inte så länge sedan på Twitter. Då såg svaren ut så här:
Den stora skillnaden mellan denna snabbenkät och den som genomfördes på Twitter är naturligtvis att i den här så var det börsbolag som svarade och i den på Twitter kan det i stort sett varit vem som helst, men det faktum att den gjordes på Twitter gav kanske lite högre siffror för just sociala medier. En annan skillnad var att det var fler som besvarade twitterenkäten.
Läs gärna vad vi skrev om twitterenkäten, även om svaren skiljer är det mycket som är lika.
- Tror du att sociala medier framöver i ökad utsträckning kommer att påverka er berättelse och hur aktiemarknaden prissätter er aktie?
Drygt 60 procent tror att sociala medier kommer att påverka bolagets berättelse och aktiekurs i ökad utsträckning framöver.Det tror vi också. Om man vill nå ut med sin egen berättelse och själv sätta agendan erbjuder sociala medier såväl möjligheter som utmaningar framöver, men genom att aktivt delta kommer möjligheterna väga över. Utmaningarna finns oavsett man deltar eller inte.
Några utvalda citat från frisvaren:
"Det påverkar redan i stor utsträckning"
"Vår story kommer påverkas men tror inte prissättning i väl omsatta aktier kommer påverkas."
"Det är inte från sociala medier som värderingen av vårt bolag görs. Tvärtom kan de sociala medierna skada"
Ett stort TACK till alla som svarade på enkäten!
En lite mer utförlig beskrivning med mer av frisvaren kommer som utlovat att skickas ut tillsammans med de övergripande slutsatserna från twitterkartläggningen till de som så önskade. För den som är intresserad kan samma information delges över en kaffe eller lunch, det är bara att höra av sig.
No Comments