Sociala bot-nätverk kan sänka både rykte och aktiekurs

sociala medier, investor relations, bot-nätverk, aktier, marknadsvärde

Sociala bot-nätverk kan sänka både rykte och aktiekurs

Det behövs inte några sociala bot-nätverk för att sänka aktiekurser i det rådande sentimentet i marknaden. Men över tid brukar marknaden stabiliseras och successivt röra sig högre. Korrigeringen vi just nu ser får som följd att det kan bli riktigt stor press nedåt i vissa aktier. Detta i synnerhet om rörelsen kan kryddas med lite negativa nyheter. Det är naturligtvis en sak när dessa nyheter kommer direkt från bolaget, men som titeln antyder finns det indikationer på att bot-nätverk såväl kan starta ryktesspridning som förstärka befintliga nyheter i sociala medier.

 

 

Finanstroll och andra manipulatörer

Det har på senare tid varit en hel del diskussioner, artiklar och inlägg om aktivister på nätet, så kallade finanstroll. Många handlar om hur dessa försöker styra aktiekurser genom ”pump and dump-strategier” eller negativ ryktesspridning. Om detta har jag skrivit om tidigare. ”Det går rykten i London…” och ”Finanstroll och Fake financial news, hur hanterar man det?” är två inlägg. Då har det mest handlat om hur enskilda individer eller mindre grupper vilseleder andra aktörer via olika chattforum och sociala medier för att skapa aktierörelser som de kan tjäna pengar på. Det vi nu pratar om är kursmanipulationer på en helt annan skala. Även om dessa "strategier" kan användas till att trycka upp aktiekurser har det hittills främst kunnat liknas vid en digitalisering av begreppet ”short attacks”. Detta kan få mycket stort genomslag och är aktivism på en helt ny nivå.

 

 

Sociala bot-nätverk, vad är det?

Sociala bot-nätverk har främst hamnat under lupp när det kommer till påverkan, eller påstådd påverkan, av politiska kampanjer och val. Det mest kända exemplet är naturligtvis det amerikanska presidentvalet.  Där försökte ryska sociala bot-nätverk genom falska konton driva och förstärka opinionsbildningen. Man kan säga att en bot är en automatiserad process som på ett förutbestämt sätt ska utföra vissa aktiviteter. En social bot används i sociala medier för att på given signal bland annat skapa meddelanden eller dela vissa redan publicerade åsikter för att ge dessa mer legitimitet och spridning. Även om de sociala nätverken ständigt försöker stänga av falska konton är det en "katt och råtta-lek" och det tillkommer ständigt nya falska konton. Under den amerikanska valet beräknas att 400 000 botar ska ha varit aktiva och stått för 3,8 miljoner tweets, motsvarande nästan 19 procent av den totala volymen.

 

 

Där pengarna finns dit kommer skurkarna

Att finansmarknaden lockar till sig skurkar är i sig inget konstigt. För det är precis som den amerikanske bankrånaren sa som svar på frågan varför han rånar banker ”I rob banks because that's where the money is”. Och vad kan vara bättre än att låta ett nätverk av anonyma botar hjälpa till och skapa större rörelser i värdepapper som i en förlängning kan generera stora pengar.

 

Om man vill lära sig mer om detta fenomen kan ni göra en av två saker. För det första rekommenderas podden Recode Decode och avsnittet ”How social media bots could tank your stock price”. Där berättas bland annat om försök att skapa negativ publicitet kring Nestlé, Harley Davidsson och AMD. Om tiden är knapp eller om du efter att ha lyssnat på ovanstående podd vill diskutera vidare så kan man kontakta undertecknad för en fördjupad diskussion.

 

 

Förr eller senare kommer det hit

Även om detta fenomen inte har kommit till våra breddgrader ännu så vet vi att det som händer på de finansiella marknaderna i USA förr eller senare når oss. Den här typen nätverk ger sig inte bara på aktier för att skapa kortsiktiga rörelser utan kan sprida negativa rykten om produkter och tjänster under en längre tid. Detta kan få stor inverkan på ett företags varumärke, förtroende och i en förlängning marknadsvärde. Det gäller med andra ord att ha en god insikt i vem som säger vad i de digitala kanalerna.

 

Har ni det, eller behöver ni hjälp med övervakning?

 

 

 

/Mikael Zillén, Grundare & Senior Rådgivare
+46 762 13 00 40 | mikael.zillen (@) boxcomm.se
ConnectTwitter%20button | LinkedIn button

No Comments

Sorry, the comment form is closed at this time.