Sociala medier och IR, vad händer 2013?
Det har nu gått nästan exakt två år sedan vi skrev inlägget Kom igång med sociala medier, och frågan är om det hänt något nytt sedan dess?
Vår årliga undersökning om börsbolagens twitteranvändande, som vi senast genomförde i slutet av 2012, visade en viss ökning men dock från relativt låga nivåer. Enbart 33 procent av bolagen noterade på Nasdaq OMX Stockholm hade ett registrerat twitterkonto vid undersökningstillfället.
Borde det vara fler?
Samtidigt som det sker snabba förändringar inom vissa områden, exempelvis är det nu oftast via Twitter stora nyhetshändelser först sprids, skyndar andra långsammare. Vissa discipliner, exempelvis IR, är omgärdade av rigorösa regelverk som hämmar utvecklingen vilket med andra ord innebär att inte mycket har ändrats sen sist.
Allt handlar naturligtvis om resurser och prioriteringar. För mindre bolag där man inte har så många informationstillfällen kan det vara en god idé att försöka sprida sina nyheter i så många kanaler som möjligt. Det tar inte lång tid att administrera detta, eftersom man bara länkar och publicerar redan befintligt material. Kanalerna är desamma som vi såg för två år sedan; Twitter för att länka till nytt material, SlideShare för att dela med sig av presentationer och YouTube om man har rörligt material. Sedan dess har även LinkedIn tagit fart i Sverige, där kan man bland annat skapa en företagsprofil och länka till alla de ovanstående.
Hur är det med apparna då?
Investerare tycker om att kunna ta del av aggregerad information, dvs hitta möjligheter att få tillgång till mycket information på samma plats. Det är den typen av informationssystem som bl a drakar som Bloomberg och Reuters tillhandahåller. Det gäller med andra ord att se till så att den information man delger marknaden finns lättillgänglig på webben, naturligtvis anpassad för olika webbläsare men också för nya tekniska plattformar som paddor och smartphones. Att lansera en IR-app kan säkert te sig sexigt och, för den som har resurser och redan levererar IR-kommunikation på toppnivå, kan det på marginalen ge lite goodwill. Risken är dock överhängande att den snart kommer att samla damm i en appstore nära dig.
Men hur är det med det sociala då?
Om man med social menar tvåvägskommunikation ska man nog inte förvänta sig för mycket av den varan. All kontakt med eventuella investerare skall därför ses om en bonus. Man får nog än så länge se dessa ”nya” företeelser som mediekanaler där man själv agerar publicist.
Två sätt att öka upp den sociala sidan av sociala medier är att hashtagga rätt och att delta i diskussioner.
- #irswe – Investerare är bekväma av sig. För att få ett riktigt stort genomslag för IR i sociala medier krävs det att man, på samma sätt som Bloombergs och Reuters, kan skapa kluster av information. För att göra det lätt för investerare och andra intresserade parter kan man hashtagga sina IR-tweets, dvs göra ett tillägg till sina inlägg som inleds med en #. En hashtag som vi brukar använda i IR sammanhang är #irswe. Ju fler som börjar använda denna desto större genomslag kommer det att få.
- Investor Relations Sweden – I syfte att bla höja statusen för arbetet med investerarrelationer i Sverige har vi på Box Communications skapat en grupp på LinkedIn, Investor Relations Sweden. Tanken är att man där ska kunna ta del av och dela med sig av relevant information, nätverka med andra inom branschen och starta eller delta i diskussioner. I gruppen deltar man som privatperson, och du hittar den via den här länken.
Handbok för utvalda sociala medier
Om du vill fördjupa dig en aning i ämnet skrev vi under förra året en liten handbok för utvalda sociala medier. Du kan beställa den genom att maila till info@boxcomm.se .
/Mikael Zillén
Seniorkonsult & Digital Specialist
+46 762 13 00 40 | mikael.zillen (@) boxcomm.se
Connect on: |
No Comments