Tesla – FOMO på steroider

Tesla, FOMO, IR, Investor Relations, Förväntansbild

Tesla – FOMO på steroider

FOMO, Fear Of Missing Out, kan både vara en grund för spekulationsbubblor och ett verktyg för att skapa intresse för en aktie. Att hitta den korrekta balansen kan vara svårt men är en viktig ingrediens i ett väl utfört IR-arbete.

 

En del av arbetet med Investor Relations handlar om att hantera marknadens förväntningar på både kort och lång sikt. För etablerade bolag som har många ögon på sig via bland annat journalister, analytiker och en stor aktieägarbas finns ofta en tydlig förväntansbild, inte minst extrapolerad från historiska data. För bolag med en kort eller obefintlig historik kommer förväntansbilden till stor del bygga på bolagets egen berättelse om den framtida utvecklingen. Detta är i sig ingen nytt eller konstigt, så har det alltid varit, men i förändrad omvärld där analytikertäckning minskat, medierna blir allt färre ökar kraven på bolagen att själva skapa sin egen berättelse och i dess förlängning även FOMO.

 

 

Tesla är i en klass för sig

Även om Tesla spelar i en egen liga så kan det vara intressant att titta på vad bolaget gör – vilka är de drivkrafter som ligger bakom det som vissa kallar en spekulationsbubbla där andra ser ett fortsatt köpcase.

Tesla-aktien har haft en haft en, minst sagt, extraordinär resa det senaste året; från cirka USD 48 till 440 vid fredagens stängning. Omvärderingen av aktien har skett trots pandemin och det faktum att bolaget levererade färre bilar under andra kvartalet 2020 i jämförelse med samma kvartal 2019.

 

Så hur skapar Tesla FOMO? Till att börja med så har bolaget en erkänt bra produkt i teknologisk framkant, men framför allt så har man Elon Musk. Elon Musk är inte bara den visionära serieentreprenören som startar elbil- och rymdbolag utan han är också en av världens mest framgångsrika influencers. Tesla lägger inga pengar på marknadsföring, men det hade inte gått utan Elon Musk massiva närvaro Twitter där han har närmare 39 miljoner följare. Trots upprepade övertramp och reprimander från den amerikanska finansinspektionen SEC så har inte tron på Elon och Tesla minskat bland hans följare. Det är snarare tvärtom. Den FOMO som Elon byggt upp har definitivt hjälpt bolaget att säkra sin finansiering, men har också samtidigt skapat en kult som viftar bort alla negativa invändningar mot bolagets värdering. Detta har till och med Elon fått erfara då han i ett försök att dämpa förväntningarna den 1 maj i år skrev på Twitter:

 

 

 

 

Det kan vara värt att notera att aktien då passerade 140 dollar. Det visar på den svåra balansen mellan att höja förväntningarna, och sen kunna hålla tillbaka dem så att de inte drar iväg för mycket.

 

För även om Tesla är en fantastisk bil som ligger långt före konkurrenterna och att man har möjligheten att bli den världsledande batterileverantören som i tillägg även kan erbjuda en mängd kringtjänster som exempelvis försäkringar så måste man även växa in i den FOMO man har skapat. Och med dagens värdering finns inget utrymme för misslyckande.

 

 

 

Vad kan man då lära av Tesla?

Jag tror att den viktigaste lärdomen är att varje bolag behöver en ”influencer”. Någon som kan skapa intresse och leda aktieägarkollektivet in i framtiden. Det är också därför vi varje år genomför en kartläggning av börs-vd:ar på Twitter, vi tror nämligen att det är en konkurrensfördel om man har en publik ledare som både visar externa och interna intressenter vart man är på väg.

 

Att nå Elon Musks nivå är kanske varken möjligt eller önskvärt, men med den rätta viljan och kunskapen så kan alla nå längre än man tror.

 

 

 

Lite kort om FOMO (Fear Of Missing Out)

 

Utan FOMO spelar det nästan ingen roll hur goda framtidsutsikterna ser ut. Att kunna påvisa att det finns en marknad och att man har produkter eller tjänster som passar in, så kallad ”product market fit” är naturligtvis oerhört viktigt, men om market take-off ligger alldeles för långt fram i tiden kan det vara svårt att locka in investerare här och nu.

För bolag där det mesta ska hända i framtiden finns det risk att investerarna vänder en ryggen till dess att saker och ting verkligen börjar hända. Detta kan skapa problem i synnerhet om man under resans gång planerar att fylla på kassan med nytt kapital. Då gäller det att skapa FOMO.

 

Ett fel många gör är att måla upp en alldeles för ljus bild av framtiden utan att förklara alla delsteg på vägen. För att det ska fungera måste man tänka långsiktigt och fylla resan med avstämningspunkter som investerarna kan ta del av, och checka av. Uppfyllningsgraden av dessa delmål bygger inte bara förtroende, det minskar också successivt risken och ökar sannolikheten till slutgiltig måluppfyllelse.

 

Det är med andra ord inte binärt, allt eller inget. Detta vet investerarna, guld och gröna skogar kan existera men vägen dit är kantad av problem, misslyckanden och förseningar. Förenklat kan man väl säga att man ska bjuda in omvärlden på den resa man själv ser framför sig, och utöver slutmål även fokusera på delmål. Detta kan även vara en bra intern övning, dvs att skapa en tydlig målbild över korta och långa mål.

 

Att identifiera och formulera sin egen FOMO kan vara svårt, men å andra sidan är vi bara ett telefonsamtal eller mejl bort. Välkommen att höra av dig!

 

/Mikael Zillén, Grundare & Senior Rådgivare
+46 762 13 00 40 | mikael.zillen (@) boxcomm.se
ConnectTwitter%20button | LinkedIn button

 

Missa inga inlägg, prenumerera!

* indicates required
No Comments

Post a Comment

*

%d bloggare gillar detta: