Think outside the Box # 10 – Tänk som en reporter
Vare sig det är en negativ eller positiv nyhet du ska presentera, så måste du tänka igenom vilka frågor dina målgrupper vill ha svar på. Ju mer heltäckande du är i ditt pressmeddelande desto färre telefonsamtal behöver du hantera. Du ger också ett mer professionellt intryck om du har pressmeddelanden som täcker de flesta av medias frågor. Tänk också på att uppgifter och fakta som du tycker är självklara, inte är det för en reporter som hanterar hundratals pressmeddelanden varje dag från olika bolag och organisationer.
När du skriver citat, skriv så att det faktiskt går att använda dem i en redaktionell artikel. Gör meningarna inte alltför långa, skriv talspråk och undvik fackuttryck och klichéartade managementuttryck.
Kom också ihåg att du inte skriver dina pressmeddelanden bara för media. De kommer att läsas av analytiker, investerare och inte minst anställda och kunder.
Här har vi samlat 33 kommunikationsråd.
No Comments