33 kommunikationsråd

33 kommunikationsråd

Nu när vi har avslutat den ordinarie serien ”Think outside the Box” tänkte vi avsluta med en sammanfattande blogg. Fler inlägg av mer sporadisk karaktär lär dyka upp framöver. I den kreativa process som ledde fram till beslutet att delta i utmaningen #blogg100 föddes idén med att skapa bloggserier med återkommande teman. Det första inlägget publicerades den 3 mars och det sista den 20 april. Slutligen summerades det till 33 inlägg, som alla återfinns nedan med länkar.


Think outside the Box #1 – Var tillgänglig

Vill du skapa bra relationer till media och andra intressenter?


Think outside the Box #2 – Statistik

Statistik och siffror är alltid bra att använda i kommunikation.


Think outside the Box #3 – Glöm pressmeddelandet – leve pressmeddelandet!

Ibland är det bästa sättet att få ut en nyhet att inte skriva ett pressmeddelande.


Think outside the Box #4 – Bygg varumärket inifrån

Ert varumärke är er corporate story.


Think outside the Box #5 – Våga förenkla (ingen behöver “Corporate BS”)

Våga överge fikonspråket och expertvokabulären.


Think outside the Box #6 – Övning ger färdighet

Låt oss nu en gång för alla döda myten att skickliga talare är ”födda talare”.


Think outside the Box #7 – Exemplifiera mera

Vill du skapa intresse så ska du använda konkreta exempel.


Think outside the Box #8 – Timingen är allt

När du går ut med en nyhet kan säga lika mycket som nyheten i sig.

 

Think outside the Box #9 – Plåga inte media med irrelevanta pressmeddelanden

Ett pressmeddelande är precis vad det säger att det är: ett meddelande till pressen. 


Think outside the Box # 10 – Tänk som en reporter

Tänk igenom vilka frågor dina intressenter vill ha svar på innan du släpper nyheten.


Think outside the Box #11 – Jobba mer med rörlig bild

Att arbeta med rörlig bild kan vara ett kraftfullt kommunikativt verktyg.


Think outside the Box #12 – Medieträna regelbundet

Att medieträna är inte fult eller ett sätt att ”komma undan svåra frågor”.


Think outside the Box #13 – Vill du ha uppmärksamhet – gör en undersökning

Undersökningar är bra om du vill skapa uppmärksamhet kring en fråga, en företeelse eller era produkter och tjänster.

 

Think outside the Box #14 – Skapa debatt

Finns det frågor du har reagerat över eller vill driva offentligt, skriv en debattartikel.


Think outside the Box #15 – Er hemsida är allt

En utmaning är hur man får alla budbärare och ambassadörer att sprida samma berättelse.


Think outside the Box #16 – Glöm inte medarbetarna

Ta hänsyn till din viktigaste målgrupp, personalen.


Think outside the Box #17 – Ha en tydlig och uppdaterad kommunikationspolicy

När det hettar till är det bra att ha en tydlig kommunikationspolicy som klargör vem som gör vad.


Think outside the Box #18 – Skapa och underhåll en medielista

En uppdaterad medielista är oerhört värdefull när du har något du vill nå ut med.


Think outside the Box #19 – En bild ger mer än 1000 delningar

En bild säger mer än… och så vidare.


Think outside the Box #20 – Du är varumärket!

Ditt varumärke är inte bara din logga och hemsida.


Think outside the Box #21 – Skaffa en corporate story

Corporate storyn är berättelsen om ert företag eller organisation som går djupare än siffror och faktauppgifter.


Think outside the Box #22 – Använd yrkesproffs

Billig service är sällan bra, använd yrkesproffs.


Think outside the Box #23 – Gör dina ”frågor-och-svar” ordentligt

Genom goda förberedelser hanterar man bäst svåra frågor.


Think outside the Box #24 – Säg inte allt (Less is more)

För att få ut dina budskap tänk “less is more”.


Think outside the Box #25 – Håll koll på omvärlden

När är krisen ingen kris – när du är väl förberedd, styr agendan och talar sanning.


Think outside the Box #26 – Gör dig till expert

Vi ser dem nästan varje dag utan att vi kanske tänker på det, experten.


Think outside the Box #27 – Säg som det är

Krångla inte till det, säg som det är.


Think outside the Box #28 – Använd telefonen

Ring gärna om du har en bra nyhet.


Think outside the Box #29 – Storytelling

Använd storytelling för att bygga varumärket.


Think outside the Box #30 – Nyhetsinventera

Nyhetsinventera för att identifiera intressanta existerande berättelser.


Think outside the Box #31 – Skapa ett press-kit

Skapa ett press-kit för att underlätta för media.


Think outside the Box #32 – Bygg varumärket i sociala

Sociala medier kan vara ett sätt att bygga varumärket.


Think outside the Box #33 – Sätt mål

Att sätta mål är viktigt i alla PR-processer.

No Comments

Post a Comment

*

/* ]]> */