33 kommunikationsråd
Nu när vi har avslutat den ordinarie serien ”Think outside the Box” tänkte vi avsluta med en sammanfattande blogg. Fler inlägg av mer sporadisk karaktär lär dyka upp framöver. I den kreativa process som ledde fram till beslutet att delta i utmaningen #blogg100 föddes idén med att skapa bloggserier med återkommande teman. Det första inlägget publicerades den 3 mars och det sista den 20 april. Slutligen summerades det till 33 inlägg, som alla återfinns nedan med länkar.
Think outside the Box #1 – Var tillgänglig
Vill du skapa bra relationer till media och andra intressenter?
Think outside the Box #2 – Statistik
Statistik och siffror är alltid bra att använda i kommunikation.
Think outside the Box #3 – Glöm pressmeddelandet – leve pressmeddelandet!
Ibland är det bästa sättet att få ut en nyhet att inte skriva ett pressmeddelande.
Think outside the Box #4 – Bygg varumärket inifrån
Ert varumärke är er corporate story.
Think outside the Box #5 – Våga förenkla (ingen behöver “Corporate BS”)
Våga överge fikonspråket och expertvokabulären.
Think outside the Box #6 – Övning ger färdighet
Låt oss nu en gång för alla döda myten att skickliga talare är ”födda talare”.
Think outside the Box #7 – Exemplifiera mera
Vill du skapa intresse så ska du använda konkreta exempel.
Think outside the Box #8 – Timingen är allt
När du går ut med en nyhet kan säga lika mycket som nyheten i sig.
Think outside the Box #9 – Plåga inte media med irrelevanta pressmeddelanden
Ett pressmeddelande är precis vad det säger att det är: ett meddelande till pressen.
Think outside the Box # 10 – Tänk som en reporter
Tänk igenom vilka frågor dina intressenter vill ha svar på innan du släpper nyheten.
Think outside the Box #11 – Jobba mer med rörlig bild
Att arbeta med rörlig bild kan vara ett kraftfullt kommunikativt verktyg.
Think outside the Box #12 – Medieträna regelbundet
Att medieträna är inte fult eller ett sätt att ”komma undan svåra frågor”.
Think outside the Box #13 – Vill du ha uppmärksamhet – gör en undersökning
Undersökningar är bra om du vill skapa uppmärksamhet kring en fråga, en företeelse eller era produkter och tjänster.
Think outside the Box #14 – Skapa debatt
Finns det frågor du har reagerat över eller vill driva offentligt, skriv en debattartikel.
Think outside the Box #15 – Er hemsida är allt
En utmaning är hur man får alla budbärare och ambassadörer att sprida samma berättelse.
Think outside the Box #16 – Glöm inte medarbetarna
Ta hänsyn till din viktigaste målgrupp, personalen.
Think outside the Box #17 – Ha en tydlig och uppdaterad kommunikationspolicy
När det hettar till är det bra att ha en tydlig kommunikationspolicy som klargör vem som gör vad.
Think outside the Box #18 – Skapa och underhåll en medielista
En uppdaterad medielista är oerhört värdefull när du har något du vill nå ut med.
Think outside the Box #19 – En bild ger mer än 1000 delningar
En bild säger mer än… och så vidare.
Think outside the Box #20 – Du är varumärket!
Ditt varumärke är inte bara din logga och hemsida.
Think outside the Box #21 – Skaffa en corporate story
Corporate storyn är berättelsen om ert företag eller organisation som går djupare än siffror och faktauppgifter.
Think outside the Box #22 – Använd yrkesproffs
Billig service är sällan bra, använd yrkesproffs.
Think outside the Box #23 – Gör dina ”frågor-och-svar” ordentligt
Genom goda förberedelser hanterar man bäst svåra frågor.
Think outside the Box #24 – Säg inte allt (Less is more)
För att få ut dina budskap tänk “less is more”.
Think outside the Box #25 – Håll koll på omvärlden
När är krisen ingen kris – när du är väl förberedd, styr agendan och talar sanning.
Think outside the Box #26 – Gör dig till expert
Vi ser dem nästan varje dag utan att vi kanske tänker på det, experten.
Think outside the Box #27 – Säg som det är
Krångla inte till det, säg som det är.
Think outside the Box #28 – Använd telefonen
Ring gärna om du har en bra nyhet.
Think outside the Box #29 – Storytelling
Använd storytelling för att bygga varumärket.
Think outside the Box #30 – Nyhetsinventera
Nyhetsinventera för att identifiera intressanta existerande berättelser.
Think outside the Box #31 – Skapa ett press-kit
Skapa ett press-kit för att underlätta för media.
Think outside the Box #32 – Bygg varumärket i sociala
Sociala medier kan vara ett sätt att bygga varumärket.
Think outside the Box #33 – Sätt mål
Att sätta mål är viktigt i alla PR-processer.
No Comments