Think outside the Box #11 – Jobba mer med rörlig bild
Att arbeta med rörlig bild kan vara ett kraftfullt kommunikativt verktyg. Du kan förmedla stämningar och mjuka värden. Du kan beskriva komplicerade processer på ett begripligt sätt. Du och ditt bolag eller organisation levandegörs och får en identitet hos tittaren. Du fyller ditt varumärke med de värden ni vill stå för. Ett tydligt tecken på att rörligt material blir allt viktigare är det faktum att YouTube idag är den näst största sökmotorn efter Google.
Du kan använda ett videoklipp på många sätt – i ett kundutskick, på webben, i de sociala medier du väljer att vara aktiv i, i interna möten för att stärka företagskulturen, på skärmar under mässor etc.
Några varningens ord på vägen. I takt med att rörligt material har blivit vanligare har också produktionerna blivit mycket bättre. Om man kom undan med lite halvdana filmer tidigare gör man inte det längre så det är bättre att lägga några extra kronor och göra något bra eller avstå helt. En dålig film kan skada varumärket. Företagsvideor är sällan bra att visa i journalist- eller analytikermöten. De kommer till dig för att de vill ha hårda fakta, inte för att tala om hur ni bygger ert varumärke.
Här har vi samlat 33 kommunikationsråd.
No Comments