Think outside the Box #15 – Er hemsida är allt
Alla företag och organisationer har en mängd budbärare och ambassadörer som kan sprida ens berättelse. En utmaning är hur man får alla i och utanför organisationen att dra åt samma håll. Med andra ord hur säkerställer man att alla relevanta intressenter förmedlar samma berättelse och budskap. Utöver en stark värdegrund krävs också en gemensam källa att hämta såväl inspiration som kunskap ur.
Oavsett vilka kanaler man väljer att synas i, eller för den delen andra väljer att synliggöra en i, måste det finnas en plats där alla ens intressenter vet att de alltid kan hitta uppdaterad, relevant och korrekt information. Denna hemmahamn är företagets hemsida.
Hemsidan är ditt varumärke. Utgå ifrån att alla målgrupper först möter ditt bolag eller organisation på webben. Så klart vill du uppfattas som tydlig, strukturerad, professionell? Ta en ordentlig titt på din webb. Är det lätt att hitta uppgifter? Vad har du för budskap? Särskiljer du dig från konkurrenterna? Är det logiskt strukturerat? Är bilderna relevanta? Går texten att läsa?
Det går att bygga hemsidor själv, men vi rekommenderar alla bolag att ta professionell hjälp. I dagsläget går det att få till riktigt bra hemsidor utan att det kostar skjortan. Eftersom det sannolikt är den viktigaste investeringen du gör i ditt varumärke glöm inte att lägga en del resurser på vilka budskap ni ska förmedla.
Här har vi samlat 33 kommunikationsråd.
No Comments