Think outside the Box #17 – Ha en tydlig och uppdaterad kommunikationspolicy
När det hettar till eller uppstår konflikter är det bra att alla i företaget vet vad det är som gäller. Se därför till att ha en tydlig kommunikationspolicy som klargör vem som har vilket ansvar, vem som är talesperson i vilka situationer, hur beslut fattas, hur ni svarar på vissa principiella frågor som till exempel rykten och spekulationer etcetera.
Se också till att ni har koll på vem som sköter utskicken av era pressmeddelanden, uppdaterar webbsidor och är ansvarig för sociala medier. Hanteringen av detta är nästan alltid lösenordskyddat, se därför till att skapa en säker och lättillgänglig plats för att hitta dessa lösenord. I en krissituation när det går snabbt, måste du snabbt kunna förvissa dig om att alla kanaler fungerar och kan användas.
Som alla vet så brukar policyer inte vara något som läses dagligen. Men ta för vana att damma av kommunikationspolicyn regelbundet och uppdatera där så behövs. När man minst anar det kommer den att behövas och då kan tidsfaktorn vara det som avgör om allt faller väl ut. Då vill man inte ta fram ett dokument som saknar relevanta kontaktuppgifter eller liknande.
Här har vi samlat 33 kommunikationsråd.
No Comments