Think outside the Box #25 – Håll koll på omvärlden
När är krisen ingen kris – när du är väl förberedd, styr agendan och talar sanning.
En del i att vara väl förberedd och kunna styra agendan ligger i er omvärldsbevakning. Stora händelser börjar ibland som små, obetydliga incidenter. Håll därför koll på vad som händer i omvärlden – med era konkurrenter, leverantörer, kunder, lagstiftning etcetera. Om du har koll på omvärlden kan du också proaktivt arbeta fram handlingsplaner för att minimera eventuella skadeverkningar. Genom att vara väl förberedd kan du bättre skydda ditt varumärke. Rutiner kring omvärldsbevakningen gör också att du snabbare fångar upp avvikelser och incidenter som kan växa i betydelse. Ibland innebär det att man kan man släcka bränder innan någon ens blivit varse att det ens har börjat pyra.
Hur väl bolag och dess ledning hanterar avvikande händelser, är ofta avgörande för om det uppstår kommunikativa kriser som kan förstöra varumärket. Eller om ledningarnas professionella hantering leder till att varumärket stärks.
Här har vi samlat 33 kommunikationsråd.
No Comments