Think outside the Box #26 – Gör dig till expert
Varje dag ser vi dem utan att vi kanske tänker på det. Men experter återfinns i alla medier och i de flesta sammanhang. Om du exempelvis tänker på vilka som ofta uttalar sig om frågor som rör sparande så dyker sannolikt Claes Hemberg från Avanza eller Günther Mårder från Nordnet upp på näthinnan. Om det händer något inom resebranschen är ofta Lottie Knutsson från Fritidsresor där och kommenterar.
Så om du vill bygga ditt varumärke och skapa uppmärksamhet så försök etablera dig som en expert i er bransch. Bygg kommunikationskanaler, nyheter med mera kring expertrollen och muta in området. Utse en talesperson som är en duktig kommunikatör som har som huvudansvar att vara experten. Expertrollen är sällan bra att kombinera med VD-rollen eftersom VD många gånger måste vara beredd att besvara generella frågor kring bolagets eller organisationens utveckling.
Här har vi samlat 33 kommunikationsråd.
No Comments