april 17, 2014
Think outside the Box #31 – Skapa ett press-kit
Oavsett hur man paketerar det är det fortfarande relevant att sätta ihop ett press-kit. I sin ursprungliga form var ett press-kit ofta en folder med relevant tryckt material som man satte i händerna på media vid pressträffar etcetera. Senare byttes mycket av det tryckta materialet ut mot en cd-skiva och numera återfinns informationen på webben.
Med som sagt oavsett kanal är det viktigt att göra en lättillgänglig sammanställning som media kan ta del av. Vad bör ett press-kit innehålla?
- En kort introduktion till er verksamhet
- Er mission, vision och affärsidé
- Frågor och svar
- Testimonials, skriftliga men kanske ännu hellre med rörligt material
- Kundreferenser
- Senaste nyheterna
- Era produkter och tjänster
- Relevant statistik hänförlig till ert verksamhetsområde
Och sist men inte minst kontaktinformation till relevanta personer! Även om materialet ska kunna svara på de flesta frågor ska det vara lätt att få tag på rätt människor.
Här har vi samlat 33 kommunikationsråd.
No Comments