Think outside the Box #32 – Bygg varumärket i sociala medier

Think outside the Box #32 – Bygg varumärket i sociala medier

Sociala medier är inte för alla.  För de flesta företag och organisationer kan de dock utgöra viktiga kanaler för att bygga sitt varumärke. Det har skrivits tonvis med böcker i ämnet och det finns nästan lika många ”experter” med åsikter om var, när och hur man ska agera i sociala medier. Som med all annan kommunikation finns det en rad frågor man behöver besvara innan man sätter igång, annars är risken stor att man inte landar rätt och uppnår sina syften.

glossy-social-media-icons-vector-set_659063

Alla har olika förutsättningar och den enes kommunikativa situation är inte den andres lik. Efter att ha jobbat med sociala medier i många år vet vi att det finns många överväganden man behöver göra innan man sjösätter en social medie-strategi, nedan är några av dessa:

  • Sätt en strategi med tydliga mål för er närvaro i sociala medier. Vilka vill ni nå och varför?
  • Välj det sociala medium eller de medier som passar dina syften. Att vara med överallt är sällan effektivt.
  • Anpassa din närvaro till dina resurser. Har du till exempel en blogg ska den uppdateras regelbundet.
  • Sätt principer för hur du ska hantera kritiska inlägg, kundtjänstfrågor etc.
  • Bestäm er ”tone-of-voice” – hur vill ni uppfattas, vad vill ni vara?

Här har vi samlat 33 kommunikationsråd.

 boxes

No Comments

Post a Comment

*

/* ]]> */