Vad är Digital PR egentligen?

Vad är Digital PR egentligen?

Har du som jag någon gång frågat dig vad som egentligen menas med digital PR?

När jag nyligen skrev en kortare spaning om kommunikationsåret 2017 hade jag som initial idé att grunden för hela spaningen skulle vara digital PR.  Men jag insåg snabbt att jag först var tvungen att definiera vad som ligger i begreppet, så här är vi nu.

Digital PR är ett buzzword som många slänger sig med, men frågan är hur många som egentligen vet vad det innebär. Det kan ju även vara så att det inte finns någon riktig definition vilket gör att det är upp till var och en att bestämma vad man vill lägga in i begreppet och då finns det ju inga rätt eller fel. Men oavsett definition är det ganska uppenbart att digitaliseringen påverkar hur vi alla kommunicerar så egentligen blir frågan vad det är som skiljer mellan analog PR och digital PR.

Bena ut begreppen

Jag ska försöka bena ut begreppen och förhoppningsvis hitta en definition, som kanske kan gälla för stunden (förändringsvindarna blåser så starkt att det som gäller idag kan vara passé imorgon).

Viktigare än att försöka hitta en definition är att försöka skapa en bild av om och hur det redan har förändrat PR-området och vad som kommer hända framöver.

En sak är dock säker, när man gifter ihop ett så pass brett begrepp som digital med ett annat, oavsett vilket, ligger det i sakens natur att det öppnar upp för olika tolkningar. Det man kanske framförallt uppnår när man adderar digital till ett etablerat begrepp är att, vips, gör man så att det etablerade begreppet känns mer modernt och aktuellt, utan att man egentligen har gjort några teknologiska landvinningar.

När man börjar nysta lite i hur digital PR beskrivs hamnar man ganska snabbt i en kombination av ”traditionell PR” (vad det nu är), ”Content Marketing”, sociala medier och sökmotoroptimering.

Helt plötsligt känns det liksom inte lika hett längre, tycker jag i alla fall. Vad tycker du?

På sätt och vis känns det mer som att man anpassar sin kommunikation till en ny rådande ordning, eller nya kanaler om man så vill, vilket inte är unikt men som jag ser det står den stora skillnaden att finna i mätbarhet.

 

Allt handlar om mätbarhet

Oavsett vad man lägger in i definitionen blir min slutsats att digital PR handlar om mätbarhet.

PR-branschen har alltid haft problem med att sätta ett exakt värde på nedlagt arbete. Det är mycket enklare att exempelvis titta på försäljningssiffror före och efter en reklamkampanj och därigenom dra slutsatser om kvalitén på arbetet. PR kan dessutom lika mycket handla om att inte synas som att synas, vilket naturligtvis också skapar värden men som av sin natur är mycket svårbedömda.

Att mäta det som inte sker kommer fortsatt att vara utmaning, men med data förbättras möjligheten att lättare koppla ihop uppsatta mål och resultat.  Så den stora skillnaden mellan analog PR och digital PR, som jag ser det, ligger i mätbarhet. Ju mer data som finns tillgänglig desto bättre och relevanta mål kan sättas.

Så med den definitionen är digital PR alla aktiviteter som ger relevant data med direktkoppling till uppsatta mål.

I och med att man äger sin digitala kommunikationsprocess från ax till limpa är det också lättare att testa olika insatser mot varandra för att se vad som ger bäst resultat. Beroende på vilken bransch man är verksam inom, vilken typ av målgrupp man vänder sig till skiljer sig naturligtvis och relevansen i den data man använder. Oavsett åtgärd eftersträvar man ju någon form av reaktion (Action – Reaction), men i slutänden handlar det mesta, oavsett uppnådd räckvidd, varumärkespåverkan et cetera om att öka intäkterna. I brist på bättre data använder sig många av antal följare, interaktioner och räckvidd med mera, alla bra om man kan se tydliga kopplingar till de mål man vill uppnå. I takt med att de digitala verktygen utvecklas kommer det enklare att koppla ihop PR-hantverket (Action) med det exakta utfall man vill uppnå (Reaction), vilket kommer att tydliggöra vad som exakt menas med digital-PR.

Detta är ett ämne att återkomma till, hur tänker du om digital-PR?

 

/Mikael Zillén
Seniorkonsult & Digital Specialist
+46 762 13 00 40 | mikael.zillen (@) boxcomm.se
Connect onTwitter%20button | LinkedIn button

 

 


Missa inga inlägg, prenumerera!

* indicates required
No Comments

Post a Comment

*

/* ]]> */