Vilka frågor kommer Aktiespararna att driva på stämmorna 2014?
Även i år befann vi oss på Aktiespararnas huvudkontor på Rådmansgatan i Stockholm när de presenterade vilka frågor organisationen kommer att driva på vårens stämmor.
De tre huvudområdena förra året var:
- Styrelsens engagemang
- Anti-korruption
- Ersättningsprogram
Aktiespararna anser att man uppnått god effekt inom alla dessa områden. Diskussionen om hur mycket mångsyssleri en styrelseledamot kan ha är särskilt aktuellt i dessa dagar genom de krav EU ställer på bankerna.Vad gäller anti-korruptionsfrågan är medvetenheten på en helt annan nivå idag och frågan om ersättningsprogram kommer fortsatt vara aktuell.
Till årets tre huvudfrågor:
- Forskning och utveckling
- Valberedningens uppdrag
- Vd-ord
Forskning och utveckling handlar om att bolagens långsiktiga möjlighet att styra sin egen framtid. Mellan 150 – 200 miljarder kronor kommer att distribueras till aktieägarna under våren. Aktiespararna anser att bolagen sitter i en god sits att förränta en del av dessa resurser bättre internt och därigenom skapa framtida tillväxt.
Valberedningens uppdrag bör vara att sträva mot mångfald och dessutom bör mångsyssleriet även minska bland valberedningarnas representanter. Genom det kollektiva sparandet kommer förmånstagarna och bolagen allt längre ifrån varandra med ett stort antal mellanhänder som inte tar sitt ansvar i dessa frågor. Valberedningarna bör professionaliseras och självregleringen av att sätta samman styrelser har misslyckats.
Vd-orden på stämman och i årsredovisningarna har blivit bättre genom åren men än finns det stor förbättringspotential. Ofta tenderar fokus på sifferdetaljer att överskugga den lite mer målande berättelsen om företagets utveckling och framtid.
Alla dessa frågor känns relevanta. Hur en optimal kapitalstruktur ser ut kan vara svårt att bedöma utifrån, men helt klart finns det exempel på där kortsiktighet övertrumfar långsiktigt. Det är bra att man driver frågan om mångfald i styrelserna. Att utnyttja all den kompetens som finns kommer alltid att vara bättre än att bara ta en del i anspråk. Att vd-ord är torftiga och intetsägande är nog snarare regel än undantag. För att säkerställa att man får med sig anställda, aktieägare och kunder på sin resa framåt är det allt viktigare att en vd kan skapa en berättelse alla kan samlas kring. (läs mer om storytelling)
Känns det som om ni är redo att anta dessa utmaningar?
/Mikael Zillén
Seniorkonsult & Digital Specialist
+46 762 13 00 40 | mikael.zillen (@) boxcomm.se
Connect on: |
No Comments