13 börs-vd:ar på Twitter, del 1
Vi har nyligen avslutat vår återkommande genomgång av hur börsnoterade bolag använder sig av Twitter. Pressmeddelandet om detta finns att läsa här. Vid förra årets kartläggning började vi även titta på hur aktiva börs-vd:arna är, något vi även gjort i år. Antalet identifierade vd:ar som twittrar (har ett konto) är nu uppe i 13 stycken. Vi kommer nu i två blogginlägg presentera vilka dessa personer är och de bolag de representerar. Förra året valde vi att presentera listan utifrån börsvärde men i år rankar vi användarna baserat på bland annat parametrarna Kloutpoäng, börsvärde och vår egen subjektiva blackBOX-modell.
Innan vi berättar vilka som hamnade på plats 6 – 13 börjar vi med en kort sammanfattning. De tretton twittrande vd:arna är alla män. Inget förvånande i detta, rent statistiskt behöver de twittrande vd:arna bi några fler innan den första kvinnliga vd:n borde dyka upp. Årets kartläggning berörde enbart bolag noterade vid Nasdaq Stockholms main market och vd:arna representerar bolag med börsvärden mellan knappt 200 miljoner och 430 miljarder kronor.
Nog om detta nu kör vi:
Hans Vestberg, Ericsson
Det var länge tveksamt om Hans Vestberg skulle kvala in på årets lista då han ännu inte twittrat från sitt konto, utan hänvisar till @ericsson där han uppger att han twittar regelbundet. Men vi vill vara uppmuntrande och ser gärna att Hans vågar ta steget fullt ut och börja twittra själv.
Ulrich Spiesshofer, ABB
ABB använder sig av ett konto som heter @ABB_CEO där Ulrich Spiesshofer ibland twittar med signaturen -us. En snabb genomgång ger vid handen att det inte är ofta -us dyker upp i flödet, vilket tar bort den personliga dimensionen. Trots högst Kloutpoäng och störst börsvärde blir det en tolfteplacering; det personliga engagemanget slår alltid högre.
Plats 11
Peter Wågström, NCC
Har varit på Twitter sedan december 2010, men fick upp aktivitetsnivån ordentligt under första kvartalet i år. Ett lite jämnare flöde framöver kommer sannolikt att rendera en högre placering nästa år.
Matthias Stadelmeyer, Tradedoubler
Matthias Stadelmeyer tillträdde som vd för Tradedoubler förra året. Då Tradedoubler är ett bolag som har sin hemvist i den digitala världen är det naturligt att deras vd finns representerad på Twitter, men man skulle dock kunna förvänta sig en högre aktivitetsnivå.
Plats 9
Stefan Skarin, IAR System
Stefan fanns representerad även på förra årets lista. Att han funnits på Twitter sedan 2011 är inte så konstigt då IAR Systems utveckling bland annat drivs av tillväxten av antalet digitala produkter i världen.
Paul Fischbein, Qliro Group AB
Paul har haft ett twitterkonto sedan 2010, men aktivitetsnivån har ökat allt eftersom. Drygt 20 procent av alla tweets är producerade under de fyra första månaderna 2015, vilket givit Paul 29 Kloutpoäng. Med tanke på Qliros digitala avtryck kan man tänka sig att Pauls aktivitetsnivå kommer att öka framöver.
Jim van Heusden, Karolinska Development
Jim tog över som vd för Karolinska Development i början av mars i år. Han är en av fyra utländska börs-vdar på listan. Han har varit en relativt aktiv twittrare och det ska bli intressant att se om han kommer fortsätta i den takten även i sin nuvarande roll.
Yann Blandy, Intellecta AB
Som vd för en kommunikationskoncern som i allt större utsträckning hjälper sina kunder med digitala utmaningar vore det närmast ett tjänstefel att inte finnas på Twitter. Yann är den tredje mest aktive twittraren på listan, eller nummer två om man bortser från ABB’s ”dopade” konto.
Topp fem finns HÄR!
/Mikael Zillén
Founding Partner, Senior Consultant & Digital Specialist
+46 762 13 00 40 | mikael.zillen (@) boxcomm.se
Connect on: |
Pingback:Vad är Twitter? – ett blogginlägg i två delar. Del 2 | Ebility
september 23, 2015 at 15:49