13 börs-vd:ar på Twitter, topp 5
Idag fortsätter vi presentationen av de 13 twittrande börs-vd:arna, med platserna fem till ett. Egentligen vill vi inte rangordna denna skara av förebilder eftersom vi ser positivt på att ledande befattningshavare använder sig av Twitter. Men eftersom ett visst tävlingsmoment kanske kan trigga ett ökat användande, både hos de som redan är aktiva till de som står utanför, gör vi det i år. Nedan följer en presentation av topp 5.
Magnus Silfverberg, Betsson (snart Bisnode)
Magnus låg nog bra till för en lite mer framskjuten plats, men nyheten i går om att han lämnar Betsson för det onoterade Bisnode gynnande inte hans sak. Det av Ratos ägda Bisnode har varit en börskandidat länge och rekryteringen av Magnus kanske är ett steg mot ett nytt försök. Vi får se om han finns med på listan nästa år.
Jérôme Arnaud, Doro
Jerome twittrar på engelska och franska vilket kan ge ett större digitalt avtryck. Detta kan komma väl till pass eftersom han företräder den globala ledaren av telekomprodukter för äldre. För att nå högre upp på listan krävs nog ett större antal följare till nästa år vilket å ena sidan kan vara en utmaning då målgruppen äldre är mindre förekommande i sociala medier, men å andra sidan tillhandahåller ju Doro telefoner som gör det lättare för just den målgruppen.
Lars stugemo, HiQ
Lars är listans med aktive twittrare. Att leva som man lär är ju ett klassiskt uttryck och med tanke på att HiQ står i frontlinjen när det gäller digital kreativitet känns det nästan självklart att Lars ska finnas med i toppen på vår lista.
Håkan Nyberg, Nordnet
Som vd för en Internetbank, som genom att utnyttja nya digitala möjligheter på ett framgångsrikt sätt varit med och förändrat en hel bransch, är det naturlig att Håkan är en digital vd. Eftersom den digitala innovationskraften inom den finansiella sektorn är fortsatt stor, och många aktörer vill vara med och ”disrupta” banksektorn är viktigt med en ledare som visar vägen. Man kan undra hur man tänker på konkurrenten Avanza.
Plats 1
Ola Rollén, Hexagon
Ola toppade listan även förra året, men då enbart beroende på börsvärde (som för övrigt ökat med drygt 50 procent sedan dess). Ola visar att man som vd för en global koncern med över 15 000 anställda i 46 länder kan finna tid att på et personligt sätt kommunicera med såväl anställda som andra. En modern vd i en ny tid, som borde kunna fungera som en digital förebild för ledare på såväl stora som små bolag.
(Läs en kort vinnarintervju HÄR)
Sammanfattning
Det finns en mängd olika anledningar varför en vd bör twittra. Det finns relevanta bevekelsegrunder både ur ett intern- som externkommunikativt perspektiv. Som vi ser ovan kan det vara ett sätt att nå anställda, särskilt viktigt om man har fler verksamhetsställen. Men den kanske enskilt viktigaste anledningen är att visa organisationen att man är medveten om och tar den digitala omställning som pågår på fullaste allvar. Om personalen vet detta är sannolikheten att organisationen håller en bättre beredskap på att såväl identifiera som att hantera digitala utmaningar.
Sen kan man även nå en rad andra intressenter, som inte är oviktiga, som exempelvis kunder, framtida medarbetare och investerare. Om du eller någon närstående vd funderar på att börja twittra så rekommenderar jag att titta lite på de redan aktiva. Läs igenom vad de skriver om och du kommer ganska snart inse att det som framförallt krävs är ett genuint intresse för att kommunicera och inte eoner med tid. Om du fortfarande är tveksam kanske jag kan få övertyga dig över en lunch.
Läs gärna också:
Den digitala darwinismen är här, är du redo?
Digital darwinism och ”levelized” kommunikation
/Mikael Zillén
Founding Partner, Senior Consultant & Digital Specialist
+46 762 13 00 40 | mikael.zillen (@) boxcomm.se
Connect on: |
No Comments