Börs-vd:ar på Twitter, topplistorna 2017: Large Cap
I måndags gick vi ut med resultatet av vår årliga kartläggning av hur börsbolag och dess vd:ar använder sig av Twitter. Pressmeddelandet finns att läsa här. Det är fjärde året i rad som vi tittar på hur många vd:ar som återfinns på Twitter och hur aktiva de är. Aktivitetsnivån varierar kraftigt och för att uppmuntra till ett bredare och större engagemang skapar vi årligen tre topplistor.
Analog kommunikation i en digital värld
Är den här utvecklingen viktig att följa? Ja, vi tycker det. Så här skrev vi i ovan nämnda pressmeddelande:
” För att kunna hantera den digitala omställningen krävs ett starkt digitalt ledarskap. Twitteranvändande ger inte en heltäckande bild, men kan ge en fingervisning av hur intresserad och kunnig man är inom det digitala området. Att sex av de tio vd:ar som enligt Harvard Business Review hanterat den digitala transformationen bäst är aktiva på Twitter är enligt vår mening ett tydligt tecken på att svenska vd:ar borde öka upp sitt digitala engagemang”.
För att nå ut med sina budskap och nyheter krävs det att man sprider dessa på de platser där ens målgrupper finns; kommunikation sker ju som bekant på mottagarens villkor. När en allt större del av informationskonsumtionen sker digitalt är det följaktligen i de digitala kanalerna man ska kommunicera, annars får man förlita sig på att någon annan sprider informationen. Ju längre bort man hamnar från mottagaren desto större är risken att det är någon annans bild av verkligheten som når ut.
Rädsla för regelverket
Det finns också en rädsla för regelverket, som borde fungera som ett stöd, men som har skapat en kommunikationskultur bland svenska börsbolag där det gäller att kommunicera precis det som regelverket kräver och ingenting mer. Därför är det också viktigt att lyfta fram dessa vd:ar som faktiskt lever under samma regelverk men som uppenbarligen inte ser det som en begränsning.
Tre topplistor; Large Cap, Mid Cap och Small Cap
I tre blogginlägg presenterar vi vilka dessa personer är och de bolag de representerar. Precis som förra året rankar vi vd:arna baserat på bland annat parametrarna twitterengagemang, Klout, börsvärde och vår egen subjektiva blackBOX-modell.
Dags för årets tredje lista: Large Cap-listan
Delad sjätte plats
Eftersom vi anser att alla vd:ar som tar steget ut i sociala medier är vinnare väljer vi att bara lyfta fram 5 stycken som vi anser kommit en bit längre på sin digitala kommunikationsresa. På en hedrande sjätteplats bland Large Cap-bolagen återfinns:
Henric Borelius, Attendo AB (@hborelius), Claes Seldeby, Ahlsell AB (@cseldeby), Ulrich Spiesshofer, ABB Ltd (@ABB_CEO), Annica Ånäs, Atrium Ljungberg AB (@AnnicaAnas ), Henrik Tjärnström, Kindred Group Plc (@hentja ) och Henrik Saxborn, Castellum AB (@johnhsaxborn ) och Kimmo Alkio, Tieto Oyj (@kalkio ).
Plats 5
Peter Wågström, NCC AB (@wagstromP)
I fjol nådde Peter inte hela vägen in på listan. Men då två av förra årets topp 5 placerade vd:ar inte längre är kvar öppnade det upp sig för några nya namn i år, Peter är en av dem. Men det finns fler som aspirerar på en högre placering så om Peter ska sitta säker på sin plats till nästa år krävs det sannolikt lite mer aktivitet. Detta borde inte vara några större problem, lite mer information kring bolaget och dess utveckling i kombination med den så heta debatten kring bostadsbrist och infrastrukturinvesteringar skulle mer lätthet fylla kvoten.
Plats 4
Ulrik Bengtsson, Betsson AB (@UlrikBengtsson)
Ulrik klättrar från en femte plats förra året till en fjärde plats i år. Som den sportintresserade vd han är kan lite statistik vara på sin plats. Han kom upp i 87 tweets och adderade 111 nya följare det senaste året, vilket i sporttermer motsvarar en placering på nedre halvan av tabellen . Om Ulrik under det kommande året ser till att hans digitala avtryck blir lite större kommer han garanterat att klättra på listan, ska vi slå vad?
Plats 3
Christian Fredriksson, Fingerprint Cards AB (@CFredrikson)
Christian är årets andra nykomling på listan, han tog över som vd för Fingerprint Cards i augusti förra året. Att som ny vd på den svenska marknaden ta sig in på en tredje plats är inte illa, men en förklaring kan vara att Christian varit en twittrande börs-vd under en lägre tid. Innan Fingerprint var han vd för det finska börsbolaget F-Secure. Att vara vd för Fingerprint Cards innebär extra mycket uppmärksamhet, vilket inte minst återspeglas i det faktum att Christian är den vd i vår kartläggning som har flest följare. Med en hög och jämn frekvens av intressanta inlägg tycker vi att Christian axlat denna uppmärksamhet mycket bra.
Plats 2
Ola Rollén, Hexagon AB (@OlaRollen )
Ola håller sig kvar i toppskiktet, efter en tredjeplats förra året och topplaceringen för två år sedan blir det en silverpeng i år. Ola har, trots ett minst sagt turbulent år, hållit den digitala kommunikationsfanan högt under året även om vi såg en viss nedgång under höst och vinter. Nu är Ola tillbaka i full sving igen vilket lovar gott inför framtiden. Det ska bli intressant att följa den fortsatta utvecklingen för Ola via såväl hans personliga twitterkonto som det hans team sköter, @OlaRollenTruth.
And the winner is:
Johan Dennelind, Telia Company AB (@jdennelind)
Johan tar ett rejält kliv upp från förra årets fjärde placering till att bli herre på täppan i årets ranking. Han leder ett bolag som till stor del kan sägas befinna sig i den digitala transformationens epicentrum, vilket naturligtvis kräver ett tydligt digitalt ledarskap för att lotsa en så stor organisationen rätt i de utmaningar och möjligheter som den digitala framtiden erbjuder. Vi tycker att Johan delar med sig av en bra mix av information i sitt twitterflöde; som exempelvis lite om bolaget och dess finanser, ägandet i heta Spotify och en hel del om digitala innovationer och transformation. Inläggen skapar relevans för såväl interna som externa följare. Vi lyfter på hatten och säger grattis, och hoppas att Johans engagemang kan utgöra en inspiration för andra vd:ar.
No Comments