Börs-vd:ar på Twitter, topplistorna 2017: Small Cap
I går gick vi ut med resultatet av vår årliga kartläggning av hur börsbolag och dess vd:ar använder sig av Twitter. Pressmeddelandet finns att läsa här. Det är fjärde året i rad som vi tittar på hur många vd:ar som återfinns på Twitter och hur aktiva de är. Aktivitetsnivån varierar kraftigt och för att uppmuntra till ett bredare och större engagemang skapar vi årligen tre topplistor.
Analog kommunikation i en digital värld
Är den här utvecklingen viktig att följa? Ja, vi tycker det. Så här skrev vi i ovan nämnda pressmeddelande:
” För att kunna hantera den digitala omställningen krävs ett starkt digitalt ledarskap. Twitteranvändande ger inte en heltäckande bild, men kan ge en fingervisning av hur intresserad och kunnig man är inom det digitala området. Att sex av de tio vd:ar som enligt Harvard Business Review hanterat den digitala transformationen bäst är aktiva på Twitter är enligt vår mening ett tydligt tecken på att svenska vd:ar borde öka upp sitt digitala engagemang”.
För att nå ut med sina budskap och nyheter krävs det att man sprider dessa på de platser där ens målgrupper finns; kommunikation sker ju som bekant på mottagarens villkor. När en allt större del av informationskonsumtionen sker digitalt är det följaktligen i de digitala kanalerna man ska kommunicera, annars får man förlita sig på att någon annan sprider informationen. Ju längre man hamnar från mottagaren desto större är risken att det är någon annans bild av verkligheten som når ut.
Rädsla för regelverket
Det finns också en rädsla för regelverket, som borde vara ett stöd, men som har skapat en kommunikationskultur bland svenska börsbolag där det gäller att kommunicera precis det som regelverket kräver och ingenting mer. Därför är det också viktigt att lyfta fram dessa vd:ar som faktiskt lever under samma regelverk men som uppenbarligen inte ser samma begränsningar.
Tre topplistor; Large Cap, Mid Cap och Small Cap
Vi kommer nu i tre blogginlägg presentera vilka dessa personer är och de bolag de representerar. Precis som förra året rankar vi användarna baserat på bland annat parametrarna twitterengagemang, Klout, börsvärde och vår egen subjektiva blackBOX-modell.
Innan vi berättar hur Small Cap-listan ser ut börjar vi med en kort sammanfattning. Av de 34 twittrande vd:arna är 33 män. Annika Ånäs på Atrium Ljungberg är den enda kvinnan, men om Collector Banks tillträdande vd, Liza Nyberg, fortsätter att twittra i sin nya roll ser vi fram emot en fördubbling till nästa år. Som tidigare år berörde kartläggning enbart bolag noterade vid Nasdaq Stockholms Main Market.
Men nu kör vi!
Delad sjätte plats
Eftersom vi anser att alla vd:ar som tar steget ut i sociala medier är vinnare väljer vi att bara lyfta fram 5 stycken som vi anser kommit en bit längre på sin digitala kommunikationsresa. På en hedrande sjätteplats bland Small Cap-bolagen återfinns:
Karl Tobieson, MedCap AB (@KarlTobieson), Matthias Stadelmeyer, TradeDoubler AB (@MStadelmeyer), Joachim Roos, Edgeware (@Joachim_Roos), Roland Gustavsson, Wise Group AB (@RolandGustavsso) och Tobias Antius, Novotek (@tantius)
Plats 5
Peter Wolpert, Moberg Pharma AB (@MobergPharma)
Enligt beskrivningen av twitterkontot @MobergPharma så är det vd Peter Wolpert som twittrar. Med bolagsnamnet som avsändare i kombination med ett ganska opersonligt innehåll går det inte att avgöra vem som står bakom kontot. Rekommendationen är att Peter skapar ett eget konto och börjar twittra där i stället, då kommer han få bättre spridning av sin kommunikation och sannolikt även klättra på topplistan till nästa år.
Plats 4
Yann Blandy, Intellecta AB (@yannblandy)
Som vd för en av Sveriges största kommunikationskoncerner bör Yann Blandy återfinnas bland topp 5. Med ett lite personligare anslag och lite högre frekvens skulle nog såväl följarskaran som Klouten få sig en skjuts uppåt. Vilket antagligen också Yann skulle få i nästa års lista.
Plats 3
Joachim Morath, Feelgood Svenska AB (@j_morath)
Förra året nådde inte Joachim inte in på listan men en ökad aktivitetsnivå går oss inte förbi. Detta ger också ett avancemang upp till en hedrande tredje plats. Om Joachim fortsätter i samma anda kan han säkert ta ytterligare kliv till nästa år. Som vd för ett hälsoföretag finns det i alla fall ingen brist på material att dela eller kommentera.
Plats 2
Jim van Heusden, Karolinska Development AB (@jimvanheusden)
Jim knep andra platsen även förra året. Då skrev vi att med en lite tydligare strategi skulle han nå en större målgrupp, vilket skulle behövas för att nå första platsen. Följarskaran har ökat lite grann, men inte tillräckligt för att på allvar kunna utmana om första platsen. För att ta nästa kliv måste Jim, i likhet med de vd:ar som återfinns efter honom på listan, hitta en lite mer personlig stil och kanske berätta lite mer om de olika verksamheter och områden som Karolinska Development investerar i. Grunden är lagd nu gäller det att fortsätta bygga.
And the winner is (again):
Christian Kinch, Bactiguard Holding AB (@Christiankinch)
Christian är utan tvekan den överlägset mest aktive twittraren av alla börs-vd:ar. Om vi hade valt att ha en gemensam topplista för alla bolag hade nog Christian toppat även den. Det märks tydligt att Twitter är en naturlig del i hans vardag, inga pliktskyldiga inlägg utan allt känns äkta och betydelsefullt. Svårt att se hur någon ska kunna utmana honom på small cap-listan så de enda alternativen är väl att den goda kursutvecklingen håller i sig så att Bactiguard tar klivet upp på Mid Cap eller att någon lägger bud på bolaget. Christian är verkligen en förebild som andra vd:ar kan lära sig av. Vi gratulerar Christian till första platsen även i år.
No Comments