Börs-vd:ar på Twitter, topplistorna 2017: Mid Cap

Börs-vd:ar på Twitter, topplistorna 2017: Mid Cap

I förrgår gick vi ut med resultatet av vår årliga kartläggning av hur börsbolag och dess vd:ar använder sig av Twitter. Pressmeddelandet finns att läsa här. Det är fjärde året i rad som vi tittar på hur många vd:ar som återfinns på Twitter och hur aktiva de är.  Aktivitetsnivån varierar kraftigt och för att uppmuntra till ett bredare och större engagemang skapar vi årligen tre topplistor.

 

Analog kommunikation i en digital värld

Är den här utvecklingen viktig att följa? Ja, vi tycker det. Så här skrev vi i ovan nämnda pressmeddelande:

 

För att kunna hantera den digitala omställningen krävs ett starkt digitalt ledarskap. Twitteranvändande ger inte en heltäckande bild, men kan ge en fingervisning av hur intresserad och kunnig man är inom det digitala området. Att sex av de tio vd:ar som enligt Harvard Business Review hanterat den digitala transformationen bäst är aktiva på Twitter är enligt vår mening ett tydligt tecken på att svenska vd:ar borde öka upp sitt digitala engagemang”.

 

För att nå ut med sina budskap och nyheter krävs det att man sprider dessa på de platser där ens målgrupper finns; kommunikation sker ju som bekant på mottagarens villkor. När en allt större del av informationskonsumtionen sker digitalt är det följaktligen i de digitala kanalerna man ska kommunicera, annars får man förlita sig på att någon annan sprider informationen. Ju längre bort man hamnar från mottagaren desto större är risken att det är någon annans bild av verkligheten som når ut.

 

Rädsla för regelverket

Det finns också en rädsla för regelverket, som borde vara ett stöd, men som har skapat en kommunikationskultur bland svenska börsbolag där det gäller att kommunicera precis det som regelverket kräver och ingenting mer. Därför är det också viktigt att lyfta fram dessa vd:ar som faktiskt lever under samma regelverk men som uppenbarligen inte ser samma begränsningar.

 

Tre topplistor; Large Cap, Mid Cap och Small Cap

I tre blogginlägg presenterar vilka dessa personer är och de bolag de representerar. Precis som förra året rankar vi användarna baserat på bland annat parametrarna twitterengagemang, Klout, börsvärde och vår egen subjektiva blackBOX-modell.

 

Dags för årets andra lista: Mid Cap-listan

 
Delad sjätte plats

Eftersom vi anser att alla vd:ar som tar steget ut i sociala medier är vinnare väljer vi att bara lyfta fram 5 stycken som vi anser kommit en bit längre på sin digitala kommunikationsresa. På en hedrande sjätteplats bland Mid Cap-bolagen återfinns:

 

Staffan Dahlström, HMS Networks AB (@StaffanDahlstro), Marcus Strömberg, AcadeMedia AB (@MGStromberg), Mattias Roos, SSM Holding AB (@RoosMattias), Åke Bengtsson, Haldex AB (@Ake_ben), Claes Mellgren, AQ Group AB (@claesmellgren) och Johan Hedberg, CLX Communications AB (@JHedberg_CLX).

Plats 5

Marcus Lindqvist, Qliro Group AB (@MarcusLindqst)

Marcus tillträdde som vd för Qliro i augusti 2016, så detta är hans första placering på listan. Att förra årets femma, Paul Fischbein, var Marcus företrädare är en ren tillfällighet. Våren har varit en hektiskt tid för Marcus och Qliro, med bolagsförsäljning, obligationsutgivning  och lansering av sparkonton. Trots detta har Marcus funnit tid att trycka ut en tweet då och då. Fortsätter han på detta sätt kommer han nog klättra till nästa år. 

 

Plats 4

Stefan Skarin, I.A.R Systems Group AB (@sskarin)

Stefan är en stark utmanare till titeln årets klättrare. Även om han tappar en placering har han klättrat från Small Cap-listans tredje plats till Mid Cap-listans fjärde. Han glider fram lite på en mellanväxel, och för att lyfta till nästa år krävs en lite tydligare strategi. Eftersom han skriver att jobbet som vd för IAR Systems både är ett jobb och en livsstil finns det säkert många spännande berättelser att dela med sig om, det ser vi fram emot.

 

Plats 3

Lars stugemo, HiQ International AB (@lsttwit)

Lars är även i år Mid Cap-listans mest aktive twittrare, det visar på ett genuint intresse som också avspeglas i hans kommunikation. Förra året skrev vi att för att klättra till nästa år lista krävs en betydligt bredare publik. Den har förvisso växt med lite drygt 100 personer, men det hade krävts lite mer än så. Potentialen för att bygga en bredare följarskara finns där, och om Lars ville attrahera en större publik skulle det nog inte kräva någon ökad insats utan snarare lite mer strategi.

 

Plats 2

Fredrik Gren, Ambea AB (@fgrenambea)

Fredrik Gren är definitiv en nykomling i dessa sammanhang, inte så konstigt eftersom Ambea börsnoterades så sent som den 31 mars i år.  Det är med andra ord lite för tidigt att göra några prognoser om framtiden, men som vd för ett bolag i den så kallade välfärdssektorn finns det  i alla fall gott om saker att twittra om. Det kommer att bli spännande att följa Fredriks fortsatta resa.

And the winner is:

Frank Fiskers, Scandic Hotels Group AB (@frankfiskers)

Eftersom Franks snart ska lämna vd-posten på Scandic Hotels kan vi konstatera att han aldrig kom ikapp konkurrenten Petter A. Stordalen, i alla fall inte i sin nuvarande roll och när det kommer till genomslag via Twitter. Jag är inte säker på att Frank lyssnade på våra råd från förra året om att öka sitt engagemang och ha en genomtänkt strategi, men med det högsta Klout-värdet av vd:arna för Mid Cap-bolagen är det tydligt att han är på rätt väg. Att göra detta och samtidigt lotsa Scandic, som Frank twittrat, till det "world's strongest hotel share - & bestest hotel company. Ever", är helt klart värd en första plats i året ranking. Vi säger grattis och lycka till med framtida aktiviteter!

 

 

 

Large Cap-listan hittar du HÄR.

Small Cap-listan hittar du HÄR.

 

Har du några frågor eller vill ha mer information, kontakta:

/Mikael Zillén, Grundare & Seniorkonsult 
+46 762 13 00 40 | mikael.zillen (@) boxcomm.se
ConnectTwitter%20button | LinkedIn button

No Comments

Post a Comment

*

/* ]]> */