Kan man skicka för många pressmeddelanden?

Investor Relations, IR, investerarrelationer, rådgivning, IR-byrå

Kan man skicka för många pressmeddelanden?

I dagens digitala tidevarv, där information flödar snabbare än någonsin tidigare, är synlighet avgörande för alla bolag, inte minste de börsnoterade. Att upprätthålla en kontinuerlig närvaro på marknaden är inte bara ett sätt att stärka varumärket utan också en väsentlig del av att uppnå en rättvisande värdering. Men frågan är, kan man skicka för många pressmeddelanden?

 

I en artikel i Dagens Industri publicerad den 27 mars uppmärksammades att det börsbolag som skickat flest pressmeddelande under 2024 hade vid det tillfället skickat 49 stycken, mer än dubbelt så många som nummer två på listan. Utan att göra någon värdering av om detta är rimligt eller inte visar det på den konkurrenssituation som finns för att få investerarnas uppmärksamhet.

 

I det här sammanhanget är det kanske bättre att prata om nyhets- eller investerarmeddelanden snarare än det traditionella pressmeddelandet, eftersom det inte bara handlar om att synas i traditionella medier utan om att nå vissa målgrupper direkt, skapa sökbarhet, relevans och mätbara resultat. Nyhetsmeddelanden är ett kraftfullt verktyg för att kommunicera allt som händer i ett företag. Det kan gälla allt från att uppnå stora eller mindre milstolpar, nya strategier eller andra förändringar som kan vara till gagn för investerare, kunder och alla övriga intressenter. Genom att regelbundet dela relevant information kan bolag bygga förtroende och transparens, vilket i sin tur kan öka intresset från investerare och potentiella partners.

 

Även om det finns forskning som visar på att ökad visibilitet leder till högre värdering, som vi skrivit om tidigare, så är det som med alla kommunikationsstrategier att går det en fin linje mellan att vara synlig och att överväldiga publiken med för mycket information. Att bombardera marknaden med för många nyhetsmeddelanden kan leda till att budskapet förloras i bruset och att investerarnas förtroende minskar. Dessutom kan det skapa en bild av oorganiserad kommunikation och brist på fokus från bolagets sida.

 

Så hur kan ett börsbolag balansera behovet av synlighet med risken för överkommunikation? Här är några saker att ta i beaktning:

 

Relevans är nyckeln: Varje nyhetsmeddelande bör vara relevant och ha ett tydligt syfte. Det är viktigt att noggrant välja vilken information som ska delas med marknaden och att se till att den är av intresse för investerare och andra intressenter. Här rekommenderas att regelbundet genomföra nyhetsinventering.

 

 

Frekvens: I stället för att fokusera på att skicka ut så många pressmeddelanden som möjligt, bör bolaget fokusera på att skicka ut regelbundna uppdateringar som är av hög kvalitet och som ger verklig insikt i bolagets verksamhet.

 

 

Variera innehållet: Undvik att skicka ut nyhetsmeddelanden som bara upprepar samma information om och om igen. Variera innehållet genom att inkludera nyheter om olika aspekter av bolagets verksamhet, såsom produktlanseringar, partnerskap, finansiella resultat och strategiska initiativ. Aktieägare vill gärna veta så mycket som möjligt om bolaget de investerat i, så här finns sannolikt många berättelser av intresse som aldrig ser dagens ljus. (Återigen vikten av nyhetsinventering)

 

 

Kommunikationsstrategi: Utveckla en tydlig kommunikationsstrategi som definierar målen för bolagets kommunikation och fastställer riktlinjer för när och hur nyhetsmeddelanden ska skickas ut.

 

 

Lyssna på feedback: Ta emot feedback från investerare, analytiker och andra intressenter för att förstå hur väl bolagets kommunikation tas emot. Anpassa kommunikationsstrategin efter behov för att säkerställa att den motsvarar marknadens förväntningar och behov.

 

 

En rättvisande värdering:  Att uppnå en rättvisande värdering är inte bara något alla börsbolag bör sträva efter, det kan även fungera som en Key Performance Indicator (KPI) för allt kommunikationsarbete. Exakt vad som är en rättvisande värdering är en subjektiv bedömning. För de bolag som har analytikertäckning, oavsett om den är ”oberoende” eller köpt, finns som oftast någon form av riktkurs, men även övriga bör ha en uppfattning om bolagets värdering. Ett brett kommunikationsarbete stödjer naturligtvis inte bara aktiekursen utan är ett stöd för hela verksamheten.

 

 

Sammanfattningsvis kan man säga att det är viktigt för börsbolag att vara synliga på marknaden för att uppnå en rättvisande värdering. Men det är också viktigt att vara medveten om risken för överkommunikation och att arbeta aktivt för att balansera behovet av synlighet med kvaliteten och relevansen i kommunikationen. Att hitta den perfekta balansen är nyckeln till att bygga och upprätthålla ett starkt varumärke och att maximera investerares förtroende och intresse.

 

Vill du diskutera vidare, hör av dig!

 

 

För mer information, kontakta:

 

/Mikael Zillén, vd & Senior Rådgivare
+46 762 13 00 40 | mikael.zillen (@) boxcomm.se
ConnectTwitter%20button | LinkedIn button

 

Prenumerera!

* indicates required
No Comments

Post a Comment

*

/* ]]> */