Några frågor och svar om Investor relations i turbulenta tider
Den senaste tiden har jag fått många frågor om hur aktiemarknaden fungerar och hur man ska kommunicera med investerarkollektivet i dessa turbulenta tider. Så jag passar på att skriva ett inlägg om detta medan jag uppdaterar presentationen jag brukar använda när jag håller utbildning för börsbolag om Investor Relations och hur aktiemarknaden tänker, fungerar och agerar.
När aktiemarknaden går igenom skärselden kan det kännas som om det inte finns något att göra. Självklart ska man vara öppen och transparent med hur verksamheten eventuellt påverkas. Men vad mer kan man göra? Om det och lite annat svarar jag på i Q&A:n nedan.
Här kommer några frågor och funderingar som jag har tagit del av på sistone:
Q: Är det ens någon mening att kommunicera när marknaden faller?
A: Det är alltid bra att kommunicera, oavsett hur marknaden går. I dessa tider när osäkerheten är otroligt hög och vi alla famlar i mörkret, inte minst investerarna, så är behovet av information extra stort.
Q: När allt blivit ”billigare” hur sticker man ut i rean?
A: Det är lite på samma tema som frågan ovan. Det gäller att hålla ett högt och jämt flöde av information. En idé kan vara att göra lite översyn av er equity story/investment case eller kanske ta fram en FAQ, där varje förändring eller tillägg blir ett informationstillfälle.
Q: Likviditeten i vår aktie är betydligt lägre än tidigare, vad kan vi göra?
A: I inlägget ”Aktiekurs och visibilitet – hänger det ihop?” som vi publicerat refererade vi till forskning som visar att ökad visibilitet gynnar aktiekursen. Så här skrev vi då och det gäller i allra högsta grad även just nu:
”Men hur ökar man visibiliteten? Det gäller att utnyttja alla kanaler. För även om mediebruset aldrig varit högre (och det lär inte minska), så har möjligheterna att nå ut med sina budskap och berättelser genom egna kanaler aldrig heller varit bättre.”
Q: Vilka kanaler ska man använda?
A: Man kan naturligtvis göra mer i de kanaler man redan är aktiv i. Hemsidan är navet för all kommunikation och att inleda med en översyn av vilka budskap och hur den tillgängliga informationen ser ut är bra. Om man fokuserar på investerare är IR-webben extra viktig.
För att verkligen bryta igenom bruset måste man våga testa nytt. Försök få med så många som möjligt i organisationen på tåget. Arbeta med det skrivna ordet, bilder, film och poddar med mera. Vi har länge propagerat för att vd gärna ska finnas i de digitala kanalerna, men det finns naturligtvis fler människor att visa upp och fler berättelser att förmedla.
Många bolag har redan i dag en närvaro på LinkedIn, men jag skulle verkligen rekommendera att få igång ett Twitter-konto. LinkedIn är bra men Twitter är mer realtid, och det är också där man bäst når investerare och medier. Så här sa nyhetsbyråerna Direkt och Finwire redan för några år sedan om hur de använder Twitter i sin rapportering.
Q: Hur ska man tänka om MAR och digital kommunikation
A: Det finns en lite för stor rädsla för att trampa snett i ”MAR-träsket”, vilket tyvärr riskerar att bli kontraproduktivt när det kommer till transparens. Det som oroar de flesta tror jag är att delge information som man inte anser vara insiderinformation, men som sen får en väsentlig inverkan på aktiekursen. Den inställningen riskerar att bli ett moment 22 i informationsgivningen; "vi kommunicerar så lite som möjligt så att vi inte riskerar att göra något fel" vilket i sig kan göra att den låga frekvensen av information kan skapa oförutsedda rörelser i aktien (eller ännu värre hamnar under investerarnas radar).
Om man istället återkommande delar med sig av information är risken liten att en mindre händelse skapar stort brus, men däremot ökar sannolikheten att när man verkligen har något viktigt att förmedla är man på radarn hos ett större antal investerare.
Q: Hur kan man genom IR reglera förväntningarna från kapitalmarknaden om aktiekursen dalar i rådande kris?
A: Till att börja med måste man inse att bolag och aktie är två skilda saker. När marknaderna faller fritt tenderar alla aktier att få stryk i ett initialt skede, så har det varit nu och vid alla andra börskrascher jag har varit med om (och det börjar bli några stycken vid det här laget…).
Det finns ingen quick-fix, utan det viktigaste är att fortsätta att kommunicera. Transparens bygger förtroende, och ett högt förtroende skapar förutsättningarna för att uppnå en rättvisande värdering på sikt. I en kris där allt emellanåt ter sig nattsvart är det extra viktigt att dela med sig av stort som smått för att ge alla intressenter, inte minst de anställda, en mer nyanserad bild av utvecklingen.
Q: Har du några tips om man ska köra digitala möten?
A: Om man ska hålla rapportpresentationer, investerarmöten eller möten med andra intressenter på distans är det viktigt att testa, pröva och öva. När talare sitter på olika platser så måste man säkerställa att tekniken fungerar innan man drar igång, att alla är insatta i den aktuella plattformen ni använder och att man har en tydlig presentationsstruktur. De flesta kan ha ett visst överseende med mindre hang-ups men ett riktigt väl genomfört event skapar förtroende.
Som jag sa ovan finns det många frågor och funderingar i dessa tider, så om det är något jag missat hör av dig så kan jag antingen fylla på här eller ta det vid sidan av.
No Comments