Svenska bolag behöver fler digitala förebilder
Denna bloggpost har även publicerats i Veckans Affärer, då med titeln ”Börsbolagen går en Kodak-död till mötes om de inte tar den digitala omställningen på allvar”
Det finns säkert en och annan som ifrågasätter hur långtgående slutsatser man kan dra av en sådan till synes endimensionell kartläggning. Bolagen och dess ledare kan ju vara extremt digitala på annat håll än på Twitter. Så kan det naturligtvis vara men jag tror att det ger en bra bild över den digitala acceptans som finns bland lite ”äldre” svenska bolag. Om man jämför med liknande internationella studier så når de svenska vd:arna inte ens upp till 50 procent av de utländska. Om man dessutom tar hänsyn till att fyra av det tretton twittrande börs-vd:arna inte är svenskar blir skillnaden än mer dramatisk.
Finns det några risker med detta?
Ja naturligtvis finns det risker! Och de kan dessutom vara stora, i monetära termer åtminstone. Om inte den högsta ledningen visar att man tar den digitala omställningen på allvar är risken att den övriga organisationen inte heller gör det. En anledning till den långsamma acceptansen i Sverige kan ha att göra med vår starka ingenjörs- och produkthistoria; så länge vi levererar bra produkter kommer marknaden att finnas där. Men i dagens globalt digitaliserade värld kan denna attityd vara livsfarlig.
I takt med att den digitala omställningen rullar på i ett allt snabbare tempo gäller det att man som organisation är på tårna för att snabbt inte bara identifiera hot, utan även i kontrast till Kodak, faktiskt ta till sig av informationen och genomföra korrekta förändringar.
Så frågan är har ert företag några digitala förebilder, eller kommer tåget bli kvar på stationen?
/Mikael Zillén
Founding Partner, Senior Consultant & Digital Specialist
+46 762 13 00 40 | mikael.zillen (@) boxcomm.se
Connect on: |
No Comments