Svenska bolag behöver fler digitala förebilder

Svenska bolag behöver fler digitala förebilder

Denna bloggpost har även publicerats i Veckans Affärer, då med titeln ”Börsbolagen går en Kodak-död till mötes om de inte tar den digitala omställningen på allvar

Digital1
Vår årliga genomgång av hur aktiva börsbolagen och dess ledare är på Twitter som vi publicerade i förra veckan visade att knappt fem procent av börsens vd:ar har ett twitterkonto och att användandet bland börsbolagen sjunker.

Det finns säkert en och annan som ifrågasätter hur långtgående slutsatser man kan dra av en sådan till synes endimensionell kartläggning. Bolagen och dess ledare kan ju vara extremt digitala på annat håll än på Twitter. Så kan det naturligtvis vara men jag tror att det ger en bra bild över den digitala acceptans som finns bland lite ”äldre” svenska bolag. Om man jämför med liknande internationella studier så når de svenska vd:arna inte ens upp till 50 procent av de utländska. Om man dessutom tar hänsyn till att fyra av det tretton twittrande börs-vd:arna inte är svenskar blir skillnaden än mer dramatisk.

Finns det några risker med detta?

Ja naturligtvis finns det risker! Och de kan dessutom vara stora, i monetära termer åtminstone. Om inte den högsta ledningen visar att man tar den digitala omställningen på allvar är risken att den övriga organisationen inte heller gör det. En anledning till den långsamma acceptansen i Sverige kan ha att göra med vår starka ingenjörs- och produkthistoria; så länge vi levererar bra produkter kommer marknaden att finnas där. Men i dagens globalt digitaliserade värld kan denna attityd vara livsfarlig.

 

Kodak
Det finns många exempel i historien och fler lär dyka upp. Tänk på Kodak som valde att avstå från att ta ett kliv in i den digitala eran av räduber-logosla för att kannibalisera på sin befintliga affär. Problemet med denna digitala ignorans var naturligtvis att det fanns många andra som gjorde det istället, och därmed försvann Kodaks hela affär. Uber är ett exempel på ett bolag som utan att äga en enda taxibil håller på att konkurrera ut taxiverksamheter på global basis. Det kunde nog ingen på Taxi Stockholm förutspå för några år sedan.

I takt med att den digitala omställningen rullar på i ett allt snabbare tempo gäller det att man som organisation är på tårna för att snabbt inte bara identifiera hot, utan även i kontrast till Kodak, faktiskt ta till sig av informationen och genomföra korrekta förändringar.

Loggor Spotify, truecaller
Nya digitala utmanare byggs med en global ansats redan från start, något som bekräftades av Daniel Ek, vd och grundare av Spotify, Jacob de Geer, vd och grundare av iZettle och Alan Mamedi, vd och grundare av Truecaller när jag ställde frågan till dem för några veckor sedan via Twitter, för där finns de förstås. Det innebär att konkurrens kan komma snabbt och från helt nya håll.Startpunkten för skapa ett digitalt företag ligger inte i ökade teknikinvesteringar utan genom att skapa ett förändrat ”mind set” i organisationen. Och det vet vi väl alla att man kan inte bara skapa en policy och bestämma hur något ska bli, utan man måste leva som man lär. Det behövs digitala förebilder. Om inte högsta ledningen är med på tåget, ja då lär det inte heller lämna perrongen. Att kalla det för digital analfabetism är kanske lite för hårt, men å andra sidan kan konsekvenserna av att inte kunna utläsa hur förändrade beteenden kan påverka en organisation bli ödesdigra.

Så frågan är har ert företag några digitala förebilder, eller kommer tåget bli kvar på stationen?

 

/Mikael Zillén
Founding Partner, Senior Consultant & Digital Specialist
+46 762 13 00 40 | mikael.zillen (@) boxcomm.se
Connect onTwitter%20button | LinkedIn button

 

 

No Comments

Post a Comment

*

/* ]]> */