Börs-vd:ar på Twitter, topplistorna 2018: Large Cap
I måndags gick vi ut med resultatet av vår årliga kartläggning av hur börsbolag och dess vd:ar använder sig av Twitter. Pressmeddelandet finns att läsa här. Det är femte året i rad som vi tittar på hur många vd:ar som återfinns på Twitter och hur aktiva de är. Aktivitetsnivån varierar kraftigt och för att uppmuntra till ett bredare och större engagemang skapar vi årligen tre topplistor.
Var finns det digitala ledarskapet i Sverige?
Att enbart använda sig av Twitter som underlag kan tyckas vara ett trubbigt och oprecist verktyg, men vi tycker att de som tagit till sig detta media där man snabbt når ut och kommer i kontakt med många intressenter visar på en digital mognad och nyfikenhet som krävs för ett digitalt ledarskap.
När förändringstakten stegras nästan varje dag och det som gällde igår inte kommer att fungera imorgon måste man våga att tänka nytt. ”Så här har vi alltid gjort här” eller ”Vi behöver inte Twitter och sociala medier, har vi klarat oss tills idag kommer vi nog att överleva i 100 år till”, är inte längre gångbara ursäkter. Sociala medier är bara en liten del av digitaliseringen, men kan skicka viktiga signaler till omvärlden och den egna organisationen.
En intressant datapunkt är att alla vd:ar för de så kallade FAANG-bolagen (Facebook, Amazon, Apple, Netflix och Google) är aktiva på Twitter. Ja, till och med Mark Zuckerberg har ett konto men han har ju en annan plattform som han föredrar att kommunicera ifrån.
Fortsatt rädsla för regelverket
Det finns sannolikt också en rädsla för regelverket, som egentligen borde vara ett stöd, men som har skapat en kommunikationskultur bland svenska börsbolag där det gäller att kommunicera precis det som regelverket kräver och ingenting mer. Därför är det också viktigt att lyfta fram dessa vd:ar som faktiskt lever under samma regelverk som alla andra, men som uppenbarligen inte ser samma begränsningar.
Tre topplistor; Large Cap, Mid Cap och Small Cap
Vi kommer nu i tre blogginlägg presentera vilka dessa personer är och de bolag de representerar. Precis som förra året rankar vi användarna baserat på en rad parametrar som vi stoppar in i vår egen subjektiva blackBOX-modell.
Dags för årets tredje lista: Large Cap-listan
Delad fjärde plats
Eftersom vi anser att alla vd:ar som tar steget ut i sociala medier är vinnare väljer vi att bara lyfta fram 3 stycken som vi anser kommit en bit längre på sin digitala kommunikationsresa. Ibland kan det vara svårt att hålla reda på vilka som ska vara med på listan, som gårdagens besked om vd-byte på Collector Bank. Förra året hade inte Liza Nyberg börjat sin anställning och var därför inte med, men i år får hon vara kvar på en fjärde plats även om gårdagen var hennes sista arbetsdag. Följande vd:ar hamnade på en hedrande fjärdeplats bland Large Cap-bolagen i år:
Ulrich Spiesshofer, ABB Ltd (@ABB_CEO), Annica Ånäs, Atrium Ljungberg AB (@AnnicaAnas ), Henrik Tjärnström, Kindred Group Plc (@hentja ) och Henrik Saxborn, Castellum AB (@saxborn), Kimmo Alkio, Tieto Oyj (@kalkio ), Hans Sohlström, Ahlstrom-Munksjö Oy (@HansSohlstrom), Nico Delvax, Assa Abloy (@NiDelvaux), Pertti Karjalainen, Attendo (@pertsa4), Petra Einarsson, Billerud (@PetraEinarsson), Liza Nyberg, Collector Bank (@CEOCollector), Christian Fredriksson, Fingerprint Cards (@Cfredrikson), Ola Rollén, Hexagon (@OlaRollen) och Therese Hillman, NetEnt AB (@theresehillman).
Plats 3
Rikard Josefson, Avanza Bank AB (@RikardJosefson)
Trots att han är Djurgårdare och ett nytillskott bland börsen twittrande vd:ar tar sig Rikard in på årets Large Cap-lista. Det är klart att om man arbetar på en digital utmanare som Avanza bank i många stycken är krävs det att man tar sitt digitala ledarskap på allvar, det tycker vi att Rikard verkligen visar prov på. Sedan han började på Avanza har aktivitetsnivån ökat betydligt, och även fast nya sparekonomen Johanna Kull syns mycket och klarar sig galant utan hängslen, är det inte till någon nackdel att ha en vd som är närvarande i digitala kanaler. Det ska bli intressant att följa Rikards fortsatta resa, ja bortsett från de där inläggen om DIF.
Plats 2
Johan Dennelind, Telia Company AB (@jdennelind)
Förra året knep Johan guldpengen men i år får han nöja sig med silverplatsen. Och det är inte fy skam det. Som sig bör för en vd som befinner sig i digitaliseringens epicenter, men långt ifrån en självklarhet, visar Johan ett tydligt digitalt ledarskap genom sitt användande av Twitter. Han är ett föredöme och vi är övertygade om att det finns många vd:ar där ute som kan lära sig mycket av att titta på vad Johan skriver och delar med sig om. Det är en bra mix av information där det finns något för de flesta intressenter; topp klass helt enkelt. I år var avståndet till första platsen för stor men om Johan fortsätter göra det han gör ligger nog första platsen inom räckhåll redan nästa år.
And the winner is:
Daniel Ek, Spotify (@eldsjal)
Under tidigare år har utgångspunkten för vår kartläggning varit vd:ar för bolag noterade på en reglerad marknad i Sverige, men i och med Spotifys notering i New York tidigare i år fick vi ta oss en riktig funderare. Men juryn var inte ute länge; eftersom vår kartläggning i många stycken handlar om att lyfta fram digitala förebilder kan vi naturligtvis inte utesluta det svenska bolag, och dess svenska vd, som är mest förknippat med global digitalisering och som dessutom bland vissa ses som ett tänkbart sjätte bolag i den så kallade FAANG-familjen. Årets vinnare i kategorin Large Cap är med andra ord Daniel Ek, vd för Spotify.
Daniel är den svenska börs-vd som har flest följare och han är dessutom väldigt aktiv. Spotify har inte varit börsnoterade så länge så det är svårt att dra några slutsatser om detta i någon större utsträckning kommer påverka Daniels aktivitetsnivå. Med en verksamhet som snabbt sprider sig globalt och där börsnoteringen kommer att innebära många nya intressenter så är Twitter en bra kanal att kommunicera genom. Eftersom Spotify är noterade i USA där företagskommunikation via sociala medier i allmänhet och Twitter i synnerhet är allmänt vedertaget, och där många analytiker och professionella investerare följer det som sägs, är det möjligt att Daniels agerade kan trigga såväl andra svenska vd:ar som investerarkollektivet i övrigt till att öka sitt engagemang i sociala medier. Men det får framtiden utvisa.
Vi gratulerar Daniel till årets topplacering!
No Comments