Börs-vd:ar på Twitter, topplistorna 2018: Small Cap
I går gick vi ut med resultatet av vår årliga kartläggning av hur börsbolag och dess vd:ar använder sig av Twitter. Pressmeddelandet finns att läsa här. Det är femte året i rad som vi tittar på hur många vd:ar som återfinns på Twitter och hur aktiva de är. Aktivitetsnivån varierar kraftigt och för att uppmuntra till ett bredare och större engagemang skapar vi årligen tre topplistor.
Var finns det digitala ledarskapet i Sverige?
Att enbart använda sig av Twitter som underlag kan tyckas vara ett trubbigt och oprecist verktyg, men vi tycker att de som tagit till sig detta media där man snabbt når ut och kommer i kontakt med många intressenter visar på en digital mognad och nyfikenhet som krävs för ett digitalt ledarskap.
När förändringstakten stegras nästan varje dag och det som gällde igår inte kommer att fungera imorgon måste man våga att tänka nytt. ”Så här har vi alltid gjort här” eller ”Vi behöver inte Twitter och sociala medier, har vi klarat oss tills idag kommer vi nog att överleva i 100 år till”, är inte längre gångbara ursäkter. Sociala medier är bara en liten del av digitaliseringen, men kan skicka viktiga signaler till omvärlden och den egna organisationen.
En intressant datapunkt är att alla vd.ar för de så kallade FAANG-bolagen (Facebook, Amazon, Apple, Netflix och Google) är aktiva på Twitter. Ja, till och med Mark Zuckerberg har ett konto men han har ju en annan plattform som han föredrar att kommunicera ifrån.
Fortsatt rädsla för regelverket
Det finns sannolikt också en rädsla för regelverket, som egentligen borde vara ett stöd, men som har skapat en kommunikationskultur bland svenska börsbolag där det gäller att kommunicera precis det som regelverket kräver och ingenting mer. Därför är det också viktigt att lyfta fram dessa vd:ar som faktiskt lever under samma regelverk som alla andra, men som uppenbarligen inte ser samma begränsningar.
Tre topplistor; Large Cap, Mid Cap och Small Cap
Vi kommer nu i tre blogginlägg presentera vilka dessa personer är och de bolag de representerar. Precis som förra året rankar vi användarna baserat på en rad parametrar som vi stoppar in i vår egen subjektiva blackBOX-modell.
Innan vi berättar hur Small Cap-listan ser ut börjar vi med en kort sammanfattning. Av de 38 twittrande vd:arna är 33 män och följaktligen 5 kvinnor. Det innebär att Annika Ånäs på Atrium Ljungberg fått sällskap, förra året var hon den enda kvinnan. Urvalet är svenska vd:ar för bolag noterade på reglerade marknader eller utländska vd:ar för bolag noterade på reglerad marknad i Sverige.
Men nu kör vi!
Delad fjärde plats
Eftersom vi anser att alla vd:ar som tar steget ut i sociala medier är vinnare väljer vi att bara lyfta fram 3 stycken som vi anser kommit en bit längre på sin digitala kommunikationsresa. På en hedrande fjärdeplats bland Small Cap-bolagen återfinns därför:
Karl Tobieson, MedCap AB (@KarlTobieson), Matthias Stadelmeyer, TradeDoubler AB (@MStadelmeyer), Ingrid Höög, Wise Group AB (@akraingrid) och Tobias Antius, Novotek (@tantius), Peter Wolpert, Moberg Pharma (@MobergPharma) och Anders Eriksson, Softtronic (@AndersErkson).
Plats 3
Joachim Morath, Feelgood Svenska AB (@j_morath)
Joachim behåller tredjeplatsen från förra året. Aktivitetsnivån ligger kvar på ungefär samma nivå som tidigare år. Det är främst tre olika områden som renderar lite fler inlägg, Almedalen, Sveriges friskaste företag och nyetableringar. Eftersom Joachim är vd för ett hälsoföretag och har ett stort intresse för hälso- och livsstilsfrågor och vi närmar oss såväl Almedalen som valdagen i september kan man nog tänka sig att aktivitetsnivån kommer att öka framöver, vilket kanske kan ge en högre placering nästa år.

Plats 2
Leif Liljebrunn, ZetaDisplay AB (@Liljebrunn)
Leif är nykomling på årets lista, vilket inte är konstigt eftersom ZetaDisplay noterades på Nasdaq Stockholms Main Market den 4 december 2017. Det svårt att veta om det är en medveten strategi eller inte, men från ett utifrån-perspektiv verkar det som om Leif ökat sitt twitterengagemang betydligt sedan noteringen i december. Om Leif fortsätter i samma anda kan han säkert utmana om förstaplatsen nästa år.

And the winner is (för tredje året i rad!):
Christian Kinch, Bactiguard Holding AB (@Christiankinch)
Christian fortsätter att dominera Twitter bland Sveriges börs-vd.ar. Mycket handlar naturligtvis om det område Bactiguard verkar inom, infektionsförebyggande lösningar, men det blir också en hel del tennis. Tillsammans med Good to Great Tennis Academy är Bactiguard med och satsar på ungdomstennis genom Team Bactiguard. En passande samarbetspartner kan man tycka även om Christians twittrande snarast går från Great to Great. Christian verkar abonnera på första platsen i vår ranking, och som det ser ut just nu finns det väl bara en sak som talar för att han inte kommer att ligga där nästa år och det är om vi får se den ketchupeffekt som bolagets nya ordförande talar om. Då kanske Bactiguard återfinns på Mid Cap-listan nästa år.
Vi gratulerar Christian till första platsen även i år!

No Comments