Börs-vd:ar på Twitter, topplistorna 2018: Mid Cap
I förrgår gick vi ut med resultatet av vår årliga kartläggning av hur börsbolag och dess vd:ar använder sig av Twitter. Pressmeddelandet finns att läsa här. Det är femte året i rad som vi tittar på hur många vd:ar som återfinns på Twitter och hur aktiva de är. Aktivitetsnivån varierar kraftigt och för att uppmuntra till ett bredare och större engagemang skapar vi årligen tre topplistor.
Var finns det digitala ledarskapet i Sverige?
Att enbart använda sig av Twitter som underlag kan tyckas vara ett trubbigt och oprecist verktyg, men vi tycker att de som tagit till sig detta media där man snabbt når ut och kommer i kontakt med många intressenter visar på en digital mognad och nyfikenhet som krävs för ett digitalt ledarskap.
När förändringstakten stegras nästan varje dag och det som gällde igår inte kommer att fungera imorgon måste man våga att tänka nytt. ”Så här har vi alltid gjort här” eller ”Vi behöver inte Twitter och sociala medier, har vi klarat oss tills idag kommer vi nog att överleva i 100 år till”, är inte längre gångbara ursäkter. Sociala medier är bara en liten del av digitaliseringen, men kan skicka viktiga signaler till omvärlden och den egna organisationen.
En intressant datapunkt är att alla vd.ar för de så kallade FAANG-bolagen (Facebook, Amazon, Apple, Netflix och Google) är aktiva på Twitter. Ja, till och med Mark Zuckerberg har ett konto men han har ju en annan plattform som han föredrar att kommunicera ifrån.
Fortsatt rädsla för regelverket
Det finns sannolikt också en rädsla för regelverket, som egentligen borde vara ett stöd, men som har skapat en kommunikationskultur bland svenska börsbolag där det gäller att kommunicera precis det som regelverket kräver och ingenting mer. Därför är det också viktigt att lyfta fram dessa vd:ar som faktiskt lever under samma regelverk som alla andra, men som uppenbarligen inte ser samma begränsningar.
Tre topplistor; Large Cap, Mid Cap och Small Cap
Vi kommer nu i tre blogginlägg presentera vilka dessa personer är och de bolag de representerar. Precis som förra året rankar vi användarna baserat på en rad parametrar som vi stoppar in i vår egen subjektiva blackBOX-modell.
Dags för årets andra lista: Mid Cap-listan
Delad fjärde plats
Eftersom vi anser att alla vd:ar som tar steget ut i sociala medier är vinnare väljer vi att bara lyfta fram 3 stycken som vi anser kommit en bit längre på sin digitala kommunikationsresa. I år får vi en ny etta eftersom förra årets vinnare Frank Fiskers har lämnat Scandic Hotels. Men innan vi kommer dit så har vi på en hedrande fjärdeplats bland Mid Cap-bolagen följande vd:ar:
Staffan Dahlström, HMS Networks AB (@StaffanDahlstro), Marcus Strömberg, AcadeMedia AB (@MGStromberg), Mattias Roos, SSM Holding AB (@RoosMattias), Åke Bengtsson, Haldex AB (@Ake_ben), Claes Mellgren, AQ Group AB (@claesmellgren), Johan Hedberg, CLX Communications AB (@JHedberg_CLX), Stefan Skarin, IAR Systems, (@sskarin), Thomas Ekman, Dustin Group, (@thomasekman), Christine Lind, Medivir, (@calind01), Vlad Suglobov, G5 Entertainment (@vsuglobov) och Magnus Lindqvist, Qliro Group (@MarcusLindqst).
Plats 3
Lars stugemo, HiQ International AB (@lsttwit)
Lars återfinns återigen på vår topplista och han har även det senaste året hållit Twitter-fanan högt, om än kanske på en aningen lägre nivå. På samma sätt som tidigare ser vi att det krävs lite större interaktion, det råder till exempel en obalans mellan det antal Lars följer och de som följer honom, för att han ska ta ett kliv uppåt på listan. Vi tror också att lite längre och personligare inlägg om hur det är att vara vd för HiQ skulle öka intresset ytterligare.
Plats 2
Klaus-Anders Nysteen, Hoist Finance AB (@klnysteen)
Klaus-Anders är ny på listan, vilket kan förklaras av att han tillträdde som vd för Hoist Finance tidigare i år. I år räckte det inte riktig hela vägen fram men det råder ingen tvekan om att kan bara Klaus-Anders hålla den nivå han ligger på idag kommer han utmana om första platsen nästa år och han är definitivt ”Rookie of the year” på Mid Cap-listan i år.
And the winner is:
Fredrik Gren, Ambea AB (@fgrenambea)
Fredrik Gren var ”rookie” förra året när han tog en andra plats, i år tar han klivet högst upp. Som vd för ett bolag verksamt inom välfärdsområdet befinner sig Fredrik verkligen mitt i den politiska debatten vilket också genererar ett enormt medialt intresse. När det finns aktörer som vill vingklippa hela verksamheten och det dessutom är valår lär det inte vara brist på kommunikativa möjligheter och utmaningar framöver. Det kommer verkligen att bli spännande att följa Fredriks fortsatta twitterresa, och om allt går bra så lär Fredrik vara en stark kandidat till första platsen även nästa år.
Vi gratulerar till första platsen!
No Comments