Kommunikationsutmaningar 2020 – en spaning

Pr, Kommunikation, Spaning

Kommunikationsutmaningar 2020 – en spaning

Inte bara 2019 utan hela 2010-talet är nu till ända. Ett helt nytt decennium är här som ett gigantiskt oskrivet blad. Som det också ska vara. Men samtidigt är det viktigt för att inte säga nödvändigt att vara insatt och medveten om - och inte minst förberedd på – nya kommunikationstrender och utmaningar så att man inte blir tagen på sängen och plötsligt tvingas hantera händelser som inte finns på agendan. Då blir det oftast brandutryckningar och hafsverk som bara ödslar resurser och tid.

 

Några saker som sannolikt kommer att skapa rubriker detta skottår vet vi redan nu. Just nu sprids Corona-viruset världen över och det är ännu för tidigt att avgöra hur det kommer att påverka oss under året. Men, det kanske är den svarta svan som sätter stopp för den över tio år långa högkonjunkturen. Vem vet. Att det är presidentval i USA är dock helt säkert, och The Donald lär därför inte minska sin närvaro på Twitter. Hur JÖK:en-partierna kommer klara av sitt andra år lär inte avgöras i sociala medier, men den polariserade debatten lär fortsätta där, inte minst på just Twitter. Annars kommer digitaliseringen att fortsätta förändra våra liv, och AI lär bli ett ännu vanligare uttryck.

 

Här kommer i alla fall en liten spaning om de utmaningar som företag och organisationer står inför under det nya året 2020 då det gäller det kontinuerliga kommunikationsarbetet, samt några tips om vad att tänka på. För enkelhetens skull utgår jag från Box Communications affärsområden:

 

 

Strategisk kommunikation

 
Hållbarhet och transparens kommer fortsatt att vara två viktiga ledord att ha med sig under året, men det kommer att bli allt viktigare att dessa bottnar i verksamheten och inte bara är fernissa.

 

För att göra ett bra kommunikationsarbete som är både effektivt och resultatdrivet är det fortsatt viktigt att det måste vara strategiskt genomtänkt och noga planerat. Men det är samtidigt allt mer nödvändigt att det måste finnas utrymme för spontanitet och snabba åtgärder i till exempel de snabbfotade sociala medierna. Den gamla hederliga röda tråden bör dock alltid finnas med för tydlighet kring varumärket och de budskap man vill kommunicera. Här blir balansgången mellan planerad och spontan kommunikation en utmaning att hålla extra koll på.

 

 

Investor Relations

 
Med allt mer sparande i indexfonder och ETF:er, i kombination med en stor del algoritmhandel och inte minst med många nya noterade bolag, blir det allt viktigare att synas för att nå investerare av kött och blod.

 

Många av våra uppdragsgivare sitter i ledningen eller styrelsen för börsnoterade bolag. Här märker vi en tydlig förskjutning där börs-vd:ar som av naturliga skäl ofta är försiktiga generaler då det gäller att synas och att uttala sig, nu allt mer inser att även de måste göra sig hörda och sedda i det informationsbrus som omger oss. Box vd och finansiella expert Mikael Zillén skrev nyligen i en debattartikel i Realtid att ökad synlighet gynnar aktiekursens utveckling.

 

 

Sociala Medier & Content Marketing

 
Ovan gäller även i alla högsta grad sociala medier. Box utför varje år en undersökning som kartlägger börs-vd:ars synlighet på Twitter. Många av de vd:ar som hamnat högst i vår ranking vittnar om just alla de positiva effekter ett engagemang i sociala medier ger, bland annat nya affärsmöjligheter och just ökad visibilitet.

 

Även om Twitter har en hel del problem med polarisering och näthat är det den bästa kanalen för att nå medier, investerare och andra intressenter. Det är inte för inte Twitter är Donald Trumps favoritkanal.

 

Inför det nya decenniet gäller det att veta vilka sociala kanaler som det är viktigast att synas på, vilket såklart ändras över tid. Just nu pratas det till exempel mycket om kinesiska TikTok, och ja det är en viktig kanal om man vill nå en yngre målgrupp. Om man inte har möjlighet att vara med på flertalet plattformar gäller det att välja de som passar de målgrupper man vill nå. Man får inte heller glömma möjligheterna med nyhetsbrev.

 

Att ha relevant och kontinuerlig content som engagerar och samtidigt kommunicerar vad företaget och varumärket vill att det ska kommunicera blir en fortsatt stor utmaning framöver; alltså att producera content som engagerar, skapar goodwill och bygger relationer med företagets målgrupper. Och som dessutom väcker intresse!

 

 

Film & Foto

 
För att kunna fylla sina viktigaste kanaler med bra innehåll blir det fortsatt nödvändigt att kommunicera med foto och framför allt rörlig bild. På så sätt kan man på ett enkelt och underhållande sätt nå fram i informationsbruset. Här spelar humor en allt mer framträdande roll. Roliga informationsklipp delas mer och är lättare att komma ihåg. Men budskapen får inte glömmas bort i jakten på den perfekta punchlinen!

 

Film kommer även i allt större utsträckning att användas för att lyfta fram fler personer i organisationen, och kan även lyfta fram verksamheten på ett helt nytt sätt. Detta kommer att bli en viktig del i att skapa närmare relationer med sina intressenter. Kring detta har vi tänkt till lite extra mycket – hör av er om ni vill veta mer!

 

 

Möten & Events

 
I vår digitaliserade värld blir det personliga mötet viktigare, när det väl sker. Det är ett gyllene tillfälle att kommunicera bolagets varumärke och värderingar. Allt gällande mötet - både innan, under och efter - ska kommunicera dessa värden. Påkostade möten blir ofta ett förlorat tillfälle att kommunicera det som företaget vill kommunicera med sina viktigaste målgrupper. Man måste se varje kontakt som en möjlighet att bygga relationer – i alla lägen.

 

 

Medierelationer

 
De traditionella medierna fortsätter tyvärr att minska i antal, men samtidigt dyker det upp nya mindre medieaktörer. Att synas och höras i media är fortsatt viktigt och ger inte minst relevant content att sprida vidare på de sociala och digitala kanalerna. Att veta vad som intresserar media och kunna bygga upp en nyhet utifrån de premisser som redaktionerna vill ha, är en av våra mest populära kompetenser och kommer nog att fortsätta vara det in på det nya decenniet. Att regelbundet göra nyhetsinventeringar blir allt viktigare då man inte har råd att missa några kommunikationstillfällen.

 

Man måste vara medveten om att även seriös media allt mer jagar klick och att gränsdragningen är fin mellan det seriösa, korrekta och det lite mer spektakulära. Här måste man utveckla en fingertoppskänsla av lika delar finess, nyhetsvärdering och taktkänsla.

 

Med detta i bagaget ser vi fram emot vad det nya decenniet har att erbjuda och vi ser lite extra fram emot att gripa tag i de utmaningar som alltid finns, och som nu alltså kanske ser något annorlunda ut inför det kommande året.

 

För lite mer djuplodad information kring dessa områden och mer specifika tankar kring just er organisations utmaningar 2020, tveka inte att kontakta någon av oss på Box!

 

Du når oss på 08-21 41 00.

 

Petra Zillén, Kommunikationsstrateg

 

 

Missa inga inlägg, prenumerera!

* indicates required
No Comments

Post a Comment

*

%d bloggare gillar detta: