Kommunikationsutmaningar 2022 – en spaning

Kommunikationsutmaningar 2022 – en spaning

2021 är lagt till handlingarna och 2022 har precis tagit sina första stapplande steg. Så här års brukar vi skriva en kort spaning om vad vi ser framför oss under det kommande året uppdelat i våra sex olika affärsområden.

 

Att spana in i framtiden är alltid vanskligt. Det enklaste är nog att se tillbaka på det som var och sen bara anta att det sannolikt kommer att se ungefär likadant ut nästa år. Men om det är någonting vi lärt oss de senaste två pandemiåren så är det väl att detta inte funkar så bra ibland. Det är också en fördel att vi brukar låta några veckor gå på det nya året innan vi sätter pennan på papperet. 2020 hann vi snappa upp att det då relativt okända coronaviruset hade börjat sprida sig och flagga för att det kunde vara en svart svan i antågande. I år har vi hunnit ta del av den brutala börsnedgången och den eskalerande geopolitiska krisen avseende Ukraina.

 

Att börserna svajar är kanske inte så konstigt. Som man brukar säga så växer inga träd till himlen och det var inte länge sedan de breda indexen världen över var på all-time-high. Inflation, ränteoro och rädsla för hur den amerikanska centralbanken Federal Reserve ska agera är en cocktail som gjord för lite vinsthemtagningar.

 

Digitaliseringen har varit ett återkommande tema under de senaste åren och lär fortsätta att vara det även framöver. Vi hoppas att Omikron är början på slutet för pandemin och att vi under året får se exakt hur mycket av hemmaarbete och digitala mötena som blir kvar när man faktiskt kan återuppta personliga möten. Hur mycket kommer till exempel det uppdämda behovet av sociala kontakter att väga upp de positiva effekterna av den digitala möteskulturen?

 

I höst går vi till val i Sverige. Var kommer striden att avgöras? Är det i de traditionella medierna eller i de sociala? Kommer vi att se en ökad polarisering och hur kommer de digitala kanalerna att kunna hantera detta? Och samtidigt som världen blir alltmer tiktokifierad så ökar även efterfrågan på riktigt de långa samtalen som går på djupet, hur kommer det att sluta?

 

Ovan nämnda händelser och företeelser är ju bara några få av de saker vi kommer att behöva navigera sig inom under kommunikationsåret 2022.

 

Nedan följer en liten spaning om några av de kommunikativa utmaningar och möjligheter som företag och organisationer kan tänkas möta under det nya året, samt några tips om vad att tänka på. Som vanligt utgår vi ifrån Box Communications affärsområden.

 

 

strategisk kommunikation, Almedalen, kris, Managementkommunikation, managementprofilering
STRATEGISK KOMMUNIKATION

 

Det bästa rådet inför och bortom 2022 är att våga gå sin egen väg. Alla bolag vill ju sticka ut avseende produkter och tjänster, men när det kommer till kommunikation tenderar en majoritet att vilja simma med den trygga strömmen. Den enorma digitaliseringstsunamin som pandemin innebar lär fortsätta, om än inte med samma styrka, samtidigt ska vi under året återgå till någonting som kommer att bli det nya normala. Att få acceptans för förändring när orsaken är uppenbar för alla, och dessutom medförde många fördelar, är lättare än att ”backa” in i framtiden. Kommunikation är en otroligt viktig komponent när man som organisation både måste blicka framåt samtidigt som man ska hitta tillbaka till en struktur som passar post-covid.

 

 

Förra året lyfte vi fram autenticitet som en vinnande ingrediens i den externa kommunikationen, och det gäller naturligtvis även i år, men tyvärr går autenticiteten förlorad i samma ögonblick som kommunikationen ska finslipas och kalibreras lite grann för att vara på säkra sidan.

 

Men hållbarhet då, det brukar väl alltid fungera? Nej, redan tidigare har vi lyft att hållbarhet är så överutnyttjat att det numera kvalar in på floskeltoppen. För vad betyder det egentligen att någonting är hållbart när det egentligen inte finns någon som helst begränsning för vad som kan vara hållbart längre? Då har det blivit så urvattnat att det inte betyder någonting längre.

 

 

Att våga gå sin egen väg kräver en hel del mod, men å andra sidan är uppsidan desto större och vad är det värsta som kan hända när man släpper sargen?

 

Det innebär naturligtvis inte att kommunikationen blir någon form av vilda västern utan precis tvärtom så ställer det större krav på att grunden för det kommunikativa arbetet är väl genomarbetat och väl förankrat. Ett nytt kommunikativt anslag innebär sannolikt att en övergripande eller grundlig budskapsworkshop bör genomföras så att alla är medvetna om ramarna för hur den framtida kommunikationen ska bedrivas.

 

 

 

Investor Relations, IR, börsnoteringar, finansiell PR, perceptionsstudier

 

INVESTOR RELATIONS

 

Vi inleder året med fallande kurser och en mäktig kamp mellan tjuren och björnen. För de av oss som varit med vid några nedgångar är det vi ser just nu inte särskilt konstigt, oavsett vilken anledning man väljer att tro på. Efter nästan en oavbruten uppgång i över 10 år så blir marknaden helt enkelt mer lyhörd för risker. I nuläget handlar naturligtvis mycket om inflation, räntor och vad den amerikanska Riksbanken Federal Reserve kommer att göra med styrräntan under året.

 

På en redan nyhetsdriven börs, i synnerhet för små och medelstora bolag, kommer det att bli en ännu större utmaning att bryta igenom bruset med sin equity story. Högre räntor ger ett ökat fokus på kassaflöden och stabila balansräkningar vilket för många bolag utan intjäning kommer att vägas mot den förväntade potentialen, eller som Erik Sprinchorn på Tin Fonder sa på deras investerarträff nyligen att ”just nu tittar alla på 2022 i stället för bortom 2025”.

 

I texten ”Med 1000 noterade bolag – går det ens att sticka ut?” som vi publicerade under hösten i samband med att antalet noterade bolag i Sverige klev över magiska gränsen 1000 lyfte vi fram ett antal sätt att nå ut. Dessa tips gäller naturligtvis fortfarande men kommer att vara ännu viktigare under 2022. Man måste komma ihåg att man som bolag konkurrerar med alla andra investeringsalternativ och det gäller att finnas på investerarnas radar när köpintresset är starkt.

 

 

Att kunna skapa eget material och paketera sin egen berättelse blir därmed ännu viktigare 2022. Vad är essensen i bolagets potential och hur kan detta beskrivas på ett begripligt och aptitligt sätt? Hemsidan och sociala kanaler erbjuder stora möjligheter till kommunikation. Allt från bloggar, intervjuer på film eller i text till större och längre filmer kan fungera – mixen är viktig. Här kan vi bistå med det mesta, inte minst genom att skapa förståelse för vad som är möjligt.

 

 

 

Digital Kommunikation, sociala medier, analys, datadriven, digitalt ledarskap
SOCIALA MEDIER & CONTENT MARKETING

 

De sociala plattformarna fortsätter att kopiera varandras framgångsrecept och blir därmed med också mer lika varandra för varje dag som går, känns det. Inte så konstigt då att Facebook, eller Meta som de nu heter, börjar fokusera på den virtuella världen som en väg framåt. Hur det faller ut lär vi få återkomma till många gånger framöver.

 

Samtidigt råder det en tydlig paradox i vilket innehåll som fungerar. Å ena sidan så regerar Tiktokifieringen med sina korta filmsnuttar men samtidigt växer efterfrågan på det långa formatet, i både text och podd.

 

Om målet är att sälja konsumentvaror eller stärka sitt varumärke hos en yngre målgrupp då kan TikTok vara den perfekta kanalen. Men om man dels vänder sig till en äldre publik och kanske har en lite mer komplex berättelse ja då är nog ett längre format en bättre startpunkt.

 

Vi lyfter gärna fram bloggen som ett verktyg för att förmedla kunskap och information, som dessutom är extremt effektivt för sökmotoroptimering – om man värdesätter sådant. För att ge en bild över tillståndet för bloggandet 2021 publicerade vi nyligen inlägget ”Hur mår bloggen 2021?”.

 

På temat att våga gå sin egen väg kan man även skapa en egen podcast som beskriver verksamheten och hur den passar in i ett större sammanhang. Inspelningen kan man filma och det som sägs kan transkriberas och vips har man content till såväl YouTube-kanalen som bloggen.

 

Som du kanske känner till så genomför vi på Box varje år en undersökning som kartlägger börs-vd:ars synlighet på Twitter. När man sållar agnarna från vetet så är de vd:ar som toppar listorna varje år också de som kommunicerar med en egen röst. Ett internationellt exempel som vi under flera år har lyft fram som en förebild är superentreprenören Elon Musk. Oavsett vad man tycker om honom så är han världens mest framgångsrike influencer – och som en konsekvens därav numera även en av världens rikaste personer. Han är sinnebilden av någon som är äkta och som går sin egen väg. Där har ni autenticitet på steroider.

 

Att publicera eget content som engagerar, skapar goodwill, stärker varumärket och bygger relationer med företagets målgrupper är helt enkelt en vinnare!

 

 

 

Content marketing, bloggar, nyhetsbrev, podcast, nyhetsbrev
FILM & FOTO

 

Alla smartphones av nyare modell har så pass bra kameror numera att det inte finns några ursäkter till varför bolagets bildbank inte är överfull.

 

Även om professionell hjälp kan behövas ibland är det viktigt för att kunna hålla en kontinuerlig content-strategi vid liv att man har mycket material att tillgå.

 

Genom att ta fram mycket eget material, både som bild och rörligt, gör också att man på ett tydligare sätt kan identifiera när man behöver extern hjälp. Att göra korta medarbetarintervjuer kanske fungerar med en smartphone men för ett lite längre format krävs ett proffsigare tilltal och klippning.

 

Det gäller i allt från att bygga varumärke till att beskriva olika delar av sin verksamhet. Man kan på ett bättre sätt använda sig av korta filmsekvenser för att beskriva olika delar av företaget, exempelvis skulle det kunna handla om en equity story beskriven i ett intervjuformat med spännande klipp från olika verksamhetsdelar.

 

Film kommer även i allt större utsträckning att användas för att lyfta fram fler personer i organisationen, och kan även lyfta fram verksamheten på ett helt nytt sätt. Detta kommer att bli en viktig del i att skapa närmare relationer med sina intressenter. Att göra en påkostad filmproduktion stärker inte bara det externa varumärket utan bygger även den interna stoltheten och kulturen. Kring detta har vi tänkt till lite extra mycket – hör av er om ni vill veta mer!

 

 

 

 

Kundevent, produktlanseringar, Mässor, Konferenser, seminarium, Kick off
MÖTEN & EVENTS

 

Snart är det dags igen!

 

Området möten och events har av förklarliga skäl legat lite i malpåse även under det senaste året. Men med Omikron och den tredje dosen tror vi att till hösten kommer möten & events att ta fart på riktigt igen.

 

Hur kommer det att bli då? Vi tror att det finns ett enormt uppdämt mötesbehov som gäller för både de stora och de mindre evenemangen. Och det gäller att börja planera i tid för det är många som kommer att ligga i startgroparna.

 

Möjligheterna kommer att vara enorma och det gäller vara kreativ men balanserad och verklighetsförankrad för att säkerställa events som lever upp till förväntningarna.

 

Vem bättre att kontakta än Camilla Törnquist som är ansvarig för vårt affärsområde Möten & Events. Camilla har svar på alla dina frågor och inte minst så har hon själv varit i gång och styrt upp events i närtid. Så sent som i december var hon producent för Vinterfestivalens konsert i Örebro. En blandning av lokala stjärnor och Mellovinnaren Tusse, Idoljurymedlemmen Anders Bagge och det nya stjärnskottet Ella Tiritiello underhöll drygt 11 000 personer.

 

 

 

Medierelationer, debattartiklar, pressmeddelanden, nyhetsinventering, medieträning
MEDIERELATIONER

 

Även om de ekonomiska konsekvenserna av digitaliseringen fortsätter att rita om mediekartan så står det klart att det är i de traditionella medierna man når den breda publiken.

 

Samtidigt som nya affärsmodeller växer fram fortsätter mediemarknaden att fragmenteras där man nu kan stödja initiativ från enskilda journalister eller mindre mediehus.

 

Så den gamla sanningen att den viktigaste kanalen för att bygga kännedom och trovärdighet är traditionell nyhetsmedia lever vidare.

 

Att synas och höras i media är med andra ord fortsatt viktigt och ger inte minst relevant innehåll att sprida vidare i sina egna sociala och digitala kanaler. I en föränderlig medievärld är det viktigt att veta vad som intresserar vem och kunna bygga upp en nyhet utifrån de premisser som just den redaktionen vill ha – detta är en av våra kärnkompetenser. Då kontinuitet blir allt viktigare och eftersom det kan gå lång tid mellan stora nyhetshändelser så är det viktigt att regelbundet göra nyhetsinventeringar - på så vis säkerställs att man inte missar några kommunikationstillfällen. En liten investering som kan ge stor avkastning.

 

Även den bästa nyheten kan gå obemärkt förbi om man inte gjort hemläxan och förstår var, när och hur den ska presenteras.

 

 

 

SLUTORD

 

I en sådan här relativt kort spaning hinner vi av naturliga skäl inte gå på det djup man gärna skulle vilja. Men om det är någonting vi tar med oss från de senaste årens uppmaningar om att ”arbeta hemma om ni kan” så är det enkelheten att köra digitala möten, så om det finns en önskan för en mer djuplodad diskussion så finns vi tillgängliga för att diskutera det ovan eller andra frågeställningar som med säkerhet lär dyka upp under året. Vi kan ses live också.

 

Tveka inte att höra av dig!

 

 

/Mikael Zillén, vd & Senior Rådgivare
+46 762 13 00 40 | mikael.zillen (@) boxcomm.se
ConnectTwitter%20button | LinkedIn button

 

Prenumerera!

* indicates required
No Comments

Post a Comment

*

%d bloggare gillar detta: