Title Image

Vinnarintervju 2019 Large Cap – Johan Dennelind, Telia Company

Vinnare, Large Cap, Johan Denneling, Telia Company

Vinnarintervju 2019 Large Cap – Johan Dennelind, Telia Company

Precis som föregående år avslutar vi vår kartläggning av de twittrande börs-vd:arna, eller bossarna på Twitter som någon uttryckte det, med en vinnarintervju.

 

Tidigare har vi valt att publicera alla intervjuer samlat, men det gör vi inte i år. Anledningen till detta är att vi har breddat underlaget till att, utöver bolag noterade på Nasdaq Stockholms huvudlista, även inkludera bolag på First North, NGM och Spotlight.

Varför kartlägga twittrande vd:ar?

Ända sedan starten av Box Communications för snart 10 år sedan, då den digitala transformationen ännu var i sin linda, har vi följt hur de nya digitala kanalerna påverkar bolagens kommunikation. Med lång erfarenhet från finansbranschen kunde vi se att i synnerhet börsbolagen och dess vd:ar lever i en extra intressant och utsatt miljö när information sprids snabbare och snabbare till i stort sett alla intressenter samtidigt.

 

Det finns naturligtvis risker med att ge sig ut i de sociala kanalerna, men möjligheterna är enorma och att inte finnas digitalt är enligt vår mening en betydligt större risk som på sikt kan påverka affären negativt. Eller som Daniel Daboczy, vd för Fundedbyme, säger i sin intervju ”bolag som inte är sociala kommer att halka efter, både externt och internt.”

 

Kartläggningen gör vi för att lyfta fram goda förebilder som förhoppningsvis kan vara en inspiration för andra att ta efter. Vår ambition är att efter sommaren anordna ett seminarium, förhoppningsvis med några av vinnarna, för att kunna diskutera lite mer på djupet såväl positiva som negativa erfarenheter.

Motiveringen - vinnare Large Cap
Investor Relations, corporate communications, Börs-vd, Twitter, Box Communications, digitalt ledarskap

Johan Dennelind (@jdennelind), Telia Company AB

Johan är tillbaka på tronen som Sveriges bästa storbolags-vd på Twitter. Att navigera ett storbolag under stor omvandling och samtidigt finna tid för att närvara i digitala kanaler är ett tecken på hur en digital förebild ska vara. Genom att vara lite personlig, berätta om bolaget och branschen ger Johan sina följare en god insyn i Telia Company vilket sammantaget är värt årets topplacering.

 

Vi gratulerar Johan till årets topplacering!

Vinnarintervjun - Johan Dennelind

 

1) Vad är de mest positiva aspekterna av att vara en twittrande vd 2019?

Engagemanget och delaktigheten det bidrar till bland kunder, medarbetare och andra viktiga intressenter.

 

2) De negativa?

Att det erbjuder det en plattform för negativa kommentarer och hat. Även om alla mediekanaler har negativa sidor gör sociala mediers tillgänglighet och direkthet att de blir mer påtagliga där. Är man medveten om det går det att hantera.

 

3) Många vd:ar ser regelverket MAR som en ursäkt till att inte kommunicera via Twitter, hur har det påverkat ditt twittrande?

Inte särskilt mycket. Det mesta av det som skapar engagemang och delaktighet träffas inte av den typen av regelverk. Jag twittrar främst kring ämnen och företeelser som företagskultur, digitalisering, hållbarhet, ledarskap, inte sådant som är kurspåverkande

 

4) Tillgänglighet är en annan fråga som oroar många, hur ser du på det?

Det gäller att hitta sin egen nivå, med tiden tycker jag att jag har gjort det och funnit en nivå som passar mig utifrån mina förutsättningar.

 

5) Vilken typ av inlägg får du mest reaktioner på?

Inlägg som har bra bilder på engagerade människor.

 

6) Slutligen, om en vd funderar på att börja twittra, har då några bra råd för vad som krävs för att komma igång?

Var dig själv så mycket det går. Twittra inte för twittrandets egen skull utan gör det på ett sätt passar dig. Då blir det ett bra komplement till övrig kommunikation med kunder, kollegor och andra intressenter.

 

7) Några andra funderingar kring ditt twittrande?

Jag använder Twitter mycket för trend och nyhetsbevakning. Som vd för Telia, ett kommunikationsföretag som har en nyckelroll i digitaliseringen, känns väldigt naturligt för mig att twittra. Jag har knutit en del bra ”off-linekontakter” och diskussioner som är viktiga för oss.

Länkar till topplistorna och vd-intervjuer:

Large Cap      Intervju med Johan Dennelind

Mid Cap         Intervju Klaus-Anders Nysteen

Small Cap      Intervju med Christian Kinch

First North     Intervju Anders Fogelberg

NGM              Intervju med Daniel Daboczy

Spotlight

Om du har några frågor eller vill ha mer information, kontakta:

 

/Mikael Zillén, Vd & Senior Rådgivare
+46 762 13 00 40 | mikael.zillen (@) boxcomm.se
ConnectTwitter%20button | LinkedIn button

 

Missa inga inlägg, prenumerera!

* indicates required
No Comments

Post a Comment

*