Title Image

Vinnarintervju 2019 Mid Cap – Klaus-Anders Nysteen, Hoist Finance

Vinnare, intervju, Klaus-Anders Nysteen, Hoist Finance

Vinnarintervju 2019 Mid Cap – Klaus-Anders Nysteen, Hoist Finance

Precis som föregående år avslutar vi vår kartläggning av de twittrande börs-vd:arna, eller bossarna på Twitter som någon uttryckte det, med en vinnarintervju.

 

Tidigare har vi valt att publicera alla intervjuer samlat, men det gör vi inte i år. Anledningen till detta är att vi har breddat underlaget till att, utöver bolag noterade på Nasdaq Stockholms huvudlista, även inkludera bolag på First North, NGM och Spotlight.

Varför kartlägga twittrande vd:ar?

Ända sedan starten av Box Communications för snart 10 år sedan, då den digitala transformationen ännu var i sin linda, har vi följt hur de nya digitala kanalerna påverkar bolagens kommunikation. Med lång erfarenhet från finansbranschen kunde vi se att i synnerhet börsbolagen och dess vd:ar lever i en extra intressant och utsatt miljö när information sprids snabbare och snabbare till i stort sett alla intressenter samtidigt.

 

Det finns naturligtvis risker med att ge sig ut i de sociala kanalerna, men möjligheterna är enorma och att inte finnas digitalt är enligt vår mening en betydligt större risk som på sikt kan påverka affären negativt. Eller som Daniel Daboczy, vd för Fundedbyme, säger i sin intervju ”bolag som inte är sociala kommer att halka efter, både externt och internt.”

 

Kartläggningen gör vi för att lyfta fram goda förebilder som förhoppningsvis kan vara en inspiration för andra att ta efter. Vår ambition är att efter sommaren anordna ett seminarium, förhoppningsvis med några av vinnarna, för att kunna diskutera lite mer på djupet såväl positiva som negativa erfarenheter.

Motiveringen - vinnare Mid Cap
börs-vd, kartläggning, sociala medier, digital kommunikation, twitter, digitalt ledarskap, Investor Relations

Klaus-Anders Nysteen (@klnysteen), Hoist Finance AB

Förra året utnämnde vi Klaus-Anders till ”Rookie of the year”, vilket då gav en andraplats. Vi skrev också att om han bara höll nivån skulle han utmana om förstaplatsen. Nu anser vi nog att Klaus-Anders höjt nivån ytterligare vilket gjorde detta till ett enkelt val. Om man får önska något till nästa år så kanske det skulle vara lite mer information av typen ”behind the scenes” från Hoist. ”Keep up the good work” och grattis säger vi.

Vinnarintervjun - Klaus-Anders Nysteen

 

1) Vad är de mest positiva aspekterna av att vara en twittrande vd 2019?

Det viktigaste för mig är att kunna nå ut till många på ett transparent och snabbt sätt. Jag tycker om att ha en ”röst” i debatten och dela mina synpunkter på de teman som jag är engagerad i, både vad gäller samhället, branschen och företaget. Jag tror att ledare idag bör kommunicera i de kanaler som finns tillgängliga, där de kan nå ut och bli hörda.

 

2) De negativa?

Kommunikation är en ledarskapsfråga. Jag tror det är av stor betydelse att nå ut till många så att fler kan identifiera sig med vår strategi, vårt syfte och våra kärnvärden.  Att kommunicera är en utmaning, och vissa gånger blir budskapet för otydligt eller oprecist. Antal tecken kan vara en begränsning. Jag tycker dock att man alltid ska komma igång och försöka, på så sätt kan man förbättra sig över tid. Kommentarerna man får ger självklart en god möjlighet till att kunna nyansera och utveckla sig.

 

3) Många vd:ar ser regelverket MAR som en ursäkt till att inte kommunicera via Twitter, hur har det påverkat ditt twittrande?

Jag ser inte det som en stor begränsning. Självklart gör MAR att det är vissa saker man måste undvika att kommentera eller kommunicera kring. Men det är ingen brist på bra teman för kommunikation.

 

4) Tillgänglighet är en annan fråga som oroar många, hur ser du på det?

 

 

5) Vilken typ av inlägg får du mest reaktioner på?

Inlägg som är lite mer personliga, eller på annat sätt talar till hjärtat hos folk är, oftast de som får flest reaktioner.

 

6) Slutligen, om en vd funderar på att börja twittra, har då några bra råd för vad som krävs för att komma igång?

Det bästa rådet är att våga prova och göra fel. Det är inte allt man kommunicerar som är guld som glimmar, men det är likväl, enligt min mening, värt insatsen. Övning ger färdighet.

 

7) Några andra funderingar kring ditt twittrande?

Jag låter mig inspireras av andra som twittrar, inte minst av min sambo som också är CEO. Så ett råd kan vara att hitta en annan källa till inspiration där ute. Lycka till!

Länkar till topplistor och andra vd-intervjuer:

Large Cap      Intervju med Johan Dennelind

Mid Cap         Intervju Klaus-Anders Nysteen

Small Cap      Intervju med Christian Kinch

First North     Intervju Anders Fogelberg

NGM              Intervju med Daniel Daboczy

Spotlight

 

Om du har några frågor eller vill ha mer information, kontakta:

 

/Mikael Zillén, Vd & Senior Rådgivare
+46 762 13 00 40 | mikael.zillen (@) boxcomm.se
ConnectTwitter%20button | LinkedIn button

 

Missa inga inlägg, prenumerera!

* indicates required
No Comments

Post a Comment

*