Vinnarintervju Fredrik Lundberg, News55 – börs-vd:ar på Twitter, NGM
Som traditionen bjuder avslutar vi vår årliga kartläggning och ranking av de twittrande börs-vd:ar med en vinnarintervju. Vi presenterar intervjuerna i de sex kategorier som ingår i kartläggningen; Large Cap, Mid Cap och Small Cap från Nasdaq Stockholms huvudlista, First North Growth Market, Nordic Growth Market (NGM) samt Spotlight Stock Market.
Varför kartlägga twittrande vd:ar?
Ända sedan starten av Box Communications för 10 år sedan, då den digitala transformationen ännu var i sin linda, har vi följt hur de nya digitala kanalerna påverkar bolagens kommunikation. Med lång erfarenhet från finansbranschen kunde vi se att i synnerhet börsbolagen och dess vd:ar lever i en extra intressant och utsatt miljö när information sprids snabbare och snabbare till i stort sett alla intressenter samtidigt.
Många menar att den pandemi vi just nu genomlever har accelererat den digitala omställningen ytterligare. Och i takt med att allt fler vänjer sig med att kommunicera digitalt, oavsett det sker via ljud, bild, film eller text, så kommer trycket att öka på företag att inte bara vara digitala internt utan faktiskt inkorporera det i all kommunikation. Och för att få snabb intern acceptans och ett stort externt genomslag är det oerhört viktigt att ledningen visar vägen, och där kan Twitter fungera som ett startskott.
Den här kartläggningen gör vi för att lyfta fram goda förebilder som förhoppningsvis kan vara en inspiration för andra att ta efter.
Motiveringen - vinnare Nordic Growth Market (NGM)
Fredrik Lundberg (@LFLundberg), News55
Precis som förra året var urvalet bland de twittrande vd:arna på NGM lite lågt, men i år blev det i alla fall en topp-trio. Det är samma duo som var med förra året är med i år igen, men den här gången är det Fredrik Lundbergs som drar det längsta strået. Anledningen till detta är ett ökat flöde av information under de senaste månaderna, vilket vägt extra tungt i år. Vi säger grattis till första platsen!
Vinnarintervjun - Fredrik Lundberg
- I samband med corona-pandemin så har den digitala kommunikationen nått helt nya nivåer, hur har det påverkat ditt interna och externa kommunikationsarbete?
Internt så har vi skjutits in i nästa fas i den digitala utvecklingen där en mängd videomöten har ersatt fysiska möten. Det har enbart varit positivt där vi upptäcker nya sätt att jobba och kommunicera. Externt har vi nått nya höjder av relevans både redaktionellt och kommersiellt eftersom pandemin har gjort att våra läsare törstar efter information och många partners har fått upp ögonen för vår seniora målgrupp. Vi har i princip fördubblat trafiken sedan årets början.
- Vi använder Twitter som utgångspunkt för vår kartläggning, men vilka andra kanaler använder du och vilka fungerar bäst?
För oss fungerar våra dagliga nyhetsbrev som har 150 000 mottagare allra bäst. Vi kan stoltsera med en öppningsgrad på över 35%. Även Facebook är en väldigt viktig kanal för oss.
- Sociala medier, inte minst Twitter, får ofta kritik för hur hot och hat sprids på plattformarna. Som twittrande börs-vd är detta något du känner igen, eller?
Inte personligen men det är ett otyg med anonyma konton som sprider hat och felaktig information. Annars tycker jag att Twitter är den bästa källan för information där man kan skräddarsy sitt flöde efter sina personliga behov.
- Idag är cirka 15% av börsens vd:ar på Twitter. Utifrån ditt perspektiv, borde det vara fler och i sådana fall varför?
Absolut! Både för att få ut sina budskap men också ut informationsinhämtande synpunkt.
Läs gärna också:
Vinnarintervjun med Ola Rollén, Hexagon
Vinnarintervjun med Klaus-Anders Nysteen, Hoist Finance
Vinnarintervjun med Torbjörn Sjöström, Novus
Om du har några frågor eller vill ha mer information, kontakta:
/Mikael Zillén, Vd & Senior Rådgivare
+46 762 13 00 40 | mikael.zillen (@) boxcomm.se
Connect: |
No Comments