Vinnarintervju Ola Rollén, Hexagon – börs-vd:ar på Twitter, Large Cap

Vinnarintervju Ola Rollén, Hexagon – börs-vd:ar på Twitter, Large Cap

Som traditionen bjuder avslutar vi vår årliga kartläggning och ranking av de twittrande börs-vd:ar med en vinnarintervju. Vi presenterar intervjuerna i de sex kategorier som ingår i kartläggningen; Large Cap, Mid Cap och Small Cap från Nasdaq Stockholms huvudlista, First North Growth Market, Nordic Growth Market (NGM) samt Spotlight Stock Market.

Varför kartlägga twittrande vd:ar?

 

Ända sedan starten av Box Communications för 10 år sedan, då den digitala transformationen ännu var i sin linda, har vi följt hur de nya digitala kanalerna påverkar bolagens kommunikation. Med lång erfarenhet från finansbranschen kunde vi se att i synnerhet börsbolagen och dess vd:ar lever i en extra intressant och utsatt miljö när information sprids snabbare och snabbare till i stort sett alla intressenter samtidigt.

 

Många menar att den pandemi vi just nu genomlever har accelererat den digitala omställningen ytterligare. Och i takt med att allt fler vänjer sig med att kommunicera digitalt, oavsett det sker via ljud, bild, film eller text, så kommer trycket att öka på företag att inte bara vara digitala internt utan faktiskt inkorporera det i all kommunikation. Och för att få snabb intern acceptans och ett stort externt genomslag är det oerhört viktigt att ledningen visar vägen, och där kan Twitter fungera som ett startskott.

 

Den här kartläggningen gör vi för att lyfta fram goda förebilder som förhoppningsvis kan vara en inspiration för andra att ta efter.

 

Motiveringen – vinnare Large Cap

Ola Rollén (@OlaRollen), Hexagon AB

Ola Rollén var toppnamn redan 2016, då det totala antalet twittrande vd:ar uppgick till 13. Ola har fortsatt starkt under åren sedan dess och han har hittat en mycket bra balans mellan det personliga och professionella. Detta gör att Ola klättrat en placering från förra året och kniper första platsen.

Ola fick i år en fråga mer än de övriga vinnarna. Eftersom det har gått fem år sedan hans förra topplacering fanns det anledning att återknyta till ett av de svar vi fick den gången.

 

Vi gratulerar Ola till årets topplacering!

 

Vinnarintervjun – Ola Rollén

 

  1. I samband med corona-pandemin så har den digitala kommunikationen nått helt nya nivåer, hur har det påverkat ditt interna och externa kommunikationsarbete?

 

Eftersom vi är geografiskt spridda så har vår internkommunikation varit digital i ca 10 år nu med en videoinformations- och frågestund med samtliga (Engelsktalande) anställda varje kvartal. I samband med Corona har alla våra interna och externa möten blivit digitala. Min dotter har hjälpt mig att spela in kvartalsvideon hemifrån då vi har haft ”lock down” sedan mars. Fantastiskt hur man faktiskt kan fortsätta kommunikationen trots att vi varit isolerade hemma.

 

 

  1. Vi använder Twitter som utgångspunkt för vår kartläggning, men vilka andra kanaler använder du och vilka fungerar bäst?

 

I affärer använder vi Zoom och Teams, i interna projekt använder vi Slack och Teams. Externt tycker jag att Twitter är bra professionellt medan Instagram och Tik Tok är roligast privat.

 

 

  1. Sociala medier, inte minst Twitter, får ofta kritik för hur hot och hat sprids på plattformarna. Som twittrande börs-vd är detta något du känner igen, eller?

 

Absolut. Man får ta det negativa med det positiva – man är nåbar och alla har en röst.

 

 

  1. Idag är cirka 15% av börsens vd:ar på Twitter. Utifrån ditt perspektiv, borde det vara fler och i sådana fall varför?

 

Det beror ju litet på vad för slags bolag man är VD för. Vi är ett globalt teknikbolag med högt i tak. För mig är det självklart att våra medarbetare skall kunna kontakta mig i ett neutralt forum som Twitter – utan att blanda in direkta chefer och personalavdelningar. Man får ju rätt sällan veta hela sanningen som högsta chef i en organisation -så där är Twitter unikt.

 

 

5. För fem år sedan svarade du på frågan om hur viktigt det är att vd:ar är digitala förebilder för organisationen att ”Beror litet på bransch men om 5-10 år kommer det vara obligatoriskt.”. Nu fem år senare, hur ser svaret ut idag?

 

Jag står fast vid vad jag sade då. Vänta tills 2025 så får du se! 😉

 

 

Några reflektioner du vill lägga till?

 

Sociala medier har ju demokratiserat samhället. Det är inte bara traditionella mediekanaler som gäller – alla kan höras på gott och ont. Vi ser det nu varje dag! Dessutom kan du numera bygga ett globalt bolag eller din karriär genom att använda sociala medier som marknadskanal – det är faktiskt fantastiskt! Har man en idé så kostar det inte så mycket att nå ut i världen. För 20 år sedan var man tvungen att bygga en dyr säljorganisation i alla länder man ville sälja i.

 

Läs gärna också:

Vinnarintervjun med Klaus-Anders Nysteen, Hoist Finance

Vinnarintervjun med Pål Ryfors, Episurf Medical

Vinnarintervjun med Torbjörn Sjöström, Novus

Topplistorna

 

Om du har några frågor eller vill ha mer information, kontakta:

 

/Mikael Zillén, Vd & Senior Rådgivare
+46 762 13 00 40 | mikael.zillen (@) boxcomm.se
ConnectTwitter%20button | LinkedIn button

 

Missa inga inlägg, prenumerera!

* indicates required
No Comments

Post a Comment

*

%d bloggare gillar detta: