Vinnarintervju Torbjörn Sjöström, Novus Group – börs-vd:ar på Twitter, Spotlight
Som traditionen bjuder avslutar vi vår årliga kartläggning och ranking av de twittrande börs-vd:ar med en vinnarintervju. Vi presenterar intervjuerna i de sex kategorier som ingår i kartläggningen; Large Cap, Mid Cap och Small Cap från Nasdaq Stockholms huvudlista, First North Growth Market, Nordic Growth Market (NGM) samt Spotlight Stock Market.
Varför kartlägga twittrande vd:ar?
Ända sedan starten av Box Communications för 10 år sedan, då den digitala transformationen ännu var i sin linda, har vi följt hur de nya digitala kanalerna påverkar bolagens kommunikation. Med lång erfarenhet från finansbranschen kunde vi se att i synnerhet börsbolagen och dess vd:ar lever i en extra intressant och utsatt miljö när information sprids snabbare och snabbare till i stort sett alla intressenter samtidigt.
Många menar att den pandemi vi just nu genomlever har accelererat den digitala omställningen ytterligare. Och i takt med att allt fler vänjer sig med att kommunicera digitalt, oavsett det sker via ljud, bild, film eller text, så kommer trycket att öka på företag att inte bara vara digitala internt utan faktiskt inkorporera det i all kommunikation. Och för att få snabb intern acceptans och ett stort externt genomslag är det oerhört viktigt att ledningen visar vägen, och där kan Twitter fungera som ett startskott.
Den här kartläggningen gör vi för att lyfta fram goda förebilder som förhoppningsvis kan vara en inspiration för andra att ta efter.
Motiveringen - vinnare Spotlight
Torbjörn Sjöström (@t_sjostrom), Novus Group
Förra året skrev vi att Torbjörn mycket väl kunde utmana om första platsen i år, vilket han också gjort. Med en aktiv kommunikation om bland annat Covid-19 och de undersökningar som Novus gör var det ett enkelt val att sätta Torbjörn som etta.
Vinnarintervjun - Torbjörn Sjöström
- I samband med corona-pandemin så har den digitala kommunikationen nått helt nya nivåer, hur har det påverkat ditt interna och externa kommunikationsarbete?
Ja eftersom majoriteten av våra anställda är i Stockholm och pendlar in till city så arbetade nästan alla hemifrån med start då det rekommenderades att göra så. Nästan alla fysiska möten har då gått över till att vara digitala. Detsamma med externa möten. Kommunikationsbehovet blir större och man måste också förstå att en pandemi påverkar alla, en del fysiskt som blir sjuka, men alla påverkas psykiskt på olika sätt. Så det gäller att förstå och ta hänsyn till detta. Att ha mellanmänsklig kontakt, även om det är via video är en viktig dimension. Vi har kunnat gå igenom denna period utan permitteringar så det har varit bra att hålla farten uppe för alla. Även om alla behövt kämpa hårdare.
- Vi använder Twitter som utgångspunkt för vår kartläggning, men vilka andra kanaler använder du och vilka fungerar bäst?
Det beror lite på målgruppen så klart. Den viktigaste kanalen för att bygga kännedom och trovärdighet är traditionell nyhetsmedia. Det finns inget som slår det om man vill nå brett. Men samtidigt hittar man rätt tonalitet på Facebook och Twitter så fungerar det mycket bra. LinkedIn har jag mycket svårare att hitta en tonalitet som fungerar. Det är viktigt att vara personlig men inte privat. Den personliga dimensionen lyckas jag inte få in i LinkedIn.
- Sociala medier, inte minst Twitter, får ofta kritik för hur hot och hat sprids på plattformarna. Som twittrande börs-vd är detta något du känner igen, eller?
Absolut, det är fullt med träsk, under perioder så har Twitter bara lett till olycka, magsår och irritation. Råkar man uppfattas som en motståndare till något så kommer trollen. Det beteendet har faktiskt dödat mycket av det som var bra med Twitter. Antal personer som retweetar sjönk radikalt. Då menar jag inte mina tweets utan allas tweets så det resulterade i att man får in allt mindre nytt intressant i sitt eget flöde. Tyvärr är tricket nu för tiden att inte vara för mycket på Twitter. Trollen har sabbat det i grunden. Men med det sagt, jag utsätts inte för särskilt mycket hat längre. De flesta förstår nu att vi förmedlar fakta inte åsikter. Att vi inte tar någon politiskt ställning helt enkelt. Jag är inte med i åsiktskriget, utan står för underlag som alla bör förhålla sig till.
- Idag är cirka 15% av börsens vd:ar på Twitter. Utifrån ditt perspektiv, borde det vara fler och i sådana fall varför?
Det beror helt på. Man måste ha något intressant att säga och som har ett allmänintresse och som jag sa innan så är det viktigt att hitta en tonalitet som fungerar. Personligt men inte privat. Så det går inte att trycka ut pressmeddelanden, det blir ointressant. Det finns också en risk att vara för aktiv också om man inte klarar av balansen. Då kan det resultera i krishantering snarare än bra exempel. Det beror på vad man vill ”ladda” företaget med i sina digitala kanaler. Det kan inte heller vara en fasad bara, för då slår det tillbaka. Musk är väl ett tydligt exempel på hur man riskerar att gå över gränsen, dyra tweets från honom.
Läs gärna också:
Vinnarintervjun med Ola Rollén, Hexagon
Vinnarintervjun med Klaus-Anders Nysteen, Hoist Finance
Vinnarintervjun med Pål Ryfors, Episurf Medical
Om du har några frågor eller vill ha mer information, kontakta:
Om du har några frågor eller vill ha mer information, kontakta:
/Mikael Zillén, Vd & Senior Rådgivare
+46 762 13 00 40 | mikael.zillen (@) boxcomm.se
Connect: |
No Comments