Vinnarintervju Pål Ryfors, Episurf Medical – börs-vd:ar på Twitter, Small Cap

Vinnarintervju Pål Ryfors, Episurf Medical – börs-vd:ar på Twitter, Small Cap

Som traditionen bjuder avslutar vi vår årliga kartläggning och ranking av de twittrande börs-vd:ar med en vinnarintervju. Vi presenterar intervjuerna i de sex kategorier som ingår i kartläggningen; Large Cap, Mid Cap och Small Cap från Nasdaq Stockholms huvudlista, First North Growth Market, Nordic Growth Market (NGM) samt Spotlight Stock Market.

Varför kartlägga twittrande vd:ar?

 

Ända sedan starten av Box Communications för 10 år sedan, då den digitala transformationen ännu var i sin linda, har vi följt hur de nya digitala kanalerna påverkar bolagens kommunikation. Med lång erfarenhet från finansbranschen kunde vi se att i synnerhet börsbolagen och dess vd:ar lever i en extra intressant och utsatt miljö när information sprids snabbare och snabbare till i stort sett alla intressenter samtidigt.

 

Många menar att den pandemi vi just nu genomlever har accelererat den digitala omställningen ytterligare. Och i takt med att allt fler vänjer sig med att kommunicera digitalt, oavsett det sker via ljud, bild, film eller text, så kommer trycket att öka på företag att inte bara vara digitala internt utan faktiskt inkorporera det i all kommunikation. Och för att få snabb intern acceptans och ett stort externt genomslag är det oerhört viktigt att ledningen visar vägen, och där kan Twitter fungera som ett startskott.

 

Den här kartläggningen gör vi för att lyfta fram goda förebilder som förhoppningsvis kan vara en inspiration för andra att ta efter.

 

Motiveringen - vinnare Small Cap

Börs-vd, Twitter, På Ryfors, Episurf

Pål Ryfors (@palryfors), Episurf Medical AB 

De senaste åren har Christian Kinch, numera ordförande för Bactiguard, prenumererat på första platsen. Att komma upp i Christians nivå tar tid men Pål är på rätt väg och av den anledningen får han ta över ledartröjan inom kategorin small cap. Vi säger grattis till första platsen!

Vinnarintervjun - Pål Ryfors

 

  1. I samband med corona-pandemin så har den digitala kommunikationen nått helt nya nivåer, hur har det påverkat ditt interna och externa kommunikationsarbete?

 

Vi försöker vara ett transparent bolag, och har försökt vara det under ett par år nu, så jag skulle inte säga att Corona förändrat vårt beteende nämnvärt, vare sig externt eller internt. Det gäller dock att som alltid försöka vara tydlig, rak och snabb i kommunikationen, och möjligtvis har betydelsen av detta blivit extra påtaglig under våren 2020.

 

 

  1. Vi använder Twitter som utgångspunkt för vår kartläggning, men vilka andra kanaler använder du och vilka fungerar bäst?

 

Frågar du mig så är min enda kanal Twitter, men bolaget använder LinkedIn och Facebook i tillägg till Twitter.

 

 

  1. Sociala medier, inte minst Twitter, får ofta kritik för hur hot och hat sprids på plattformarna. Som twittrande börs-vd är detta något du känner igen, eller?

 

Det syns tydligt på Twitter, helt klart är det så. Det jag twittrar om är till 99% relaterat till Episurf och jag ger mig inte in i dialoger om annat. Säger jag att det är soligt ute kan man nog ge sig den på att någon börjar argumentera om att det är molnigt, och då är det risk för att man ägnar tid åt något som inte gagnar bolaget. Detta har jag reflekterat över och därför försöker jag agera kortfattat och med fokus på vad som är viktigt för verksamheten.

 

 

  1. Idag är cirka 15% av börsens vd:ar på Twitter. Utifrån ditt perspektiv, borde det vara fler och i sådana fall varför?

 

Jo men absolut, det är en mycket trevlig kanal och personligen tycker jag att det vore roligt att se fler förebilder i näringslivet på Twitter. Ola Rollén är ju ett lysande exempel på någon som använder Twitter på ett alldeles utmärkt sätt.

 

 

 

Läs gärna också:

Vinnarintervjun med Ola Rollén, Hexagon

Vinnarintervjun med Klaus-Anders Nysteen, Hoist Finance

Vinnarintervjun med Torbjörn Sjöström, Novus

Topplistorna

 

Om du har några frågor eller vill ha mer information, kontakta:

 

/Mikael Zillén, Vd & Senior Rådgivare
+46 762 13 00 40 | mikael.zillen (@) boxcomm.se
ConnectTwitter%20button | LinkedIn button

 

Missa inga inlägg, prenumerera!

* indicates required
No Comments

Post a Comment

*

/* ]]> */