Vinnarintervjuerna – Twittrande börs-vd:ar 2018
Precis som tidigare år avslutar vi vår kartläggning av hur svenska börs-vd:ar använder Twitter med några korta segerintervjuer. Även om vi ser alla vd:ar som tar klivet ut i digitala medier som förebilder vill vi särskilt lyfta fram och ställa några frågor till de som vi anser kommit en bit längre i sin digitala resa och som därigenom kan inspirera andra.
Det är glädjande att vi redan nu kan se att vår kartläggning har inneburit konkreta resultat. Vi fick nedanstående tweet från NP3 Fastigheter:
Men nu till det som avslutar året ranking, vinnarintervjuerna. Tyvärr lyckades vi i år inte få till en intervju med alla vd:ar i tid för denna publicering. Att vara noterad i USA, och därtill ett globalt varumärke, sätter sina spår. Det är många som rycker och drar i Spotifys vd Daniel Ek, så att besvara några korta frågor om sociala medier är inte topprioriterat. Vi återkommer om vi får svar vid ett senare tillfälle.
Topprankade i årets kartläggning blev:
Small Cap: Christian Kinch, Bactiguard
Mid Cap: Fredrik Gren, Ambea AB
Large Cap: Daniel Ek, Spotify
Vinnare Small Cap
"Det är helt enkelt fler som får upp ögonen för vårt bolag." - Christian Kinch
1) Vad är de mest positiva aspekterna av att vara en twittrande vd?
Jag når direkt ut till mina följare, som idag hunnit bli ganska många, och får en temperaturmätare på vilka ämnen som engagerar dem genom att de genererar nya kommentarer. Kommunikationen blir mycket mer dynamisk.
2) De negativa?
Det är svårt att koppla ner. Har du en gång bestämt dig för att delta i debatten är det bäst att stanna kvar och vara aktiv. Det är svårt att skapa intresse om du bara är beredd att göra punktinsatser.
3) Du har haft ett twitterkonto sedan september 2011, det vill säga såväl innan som efter det att Bactiguard börsnoterades, kan du beskriva om och/eller hur börsnoteringen påverkade ditt agerande på Twitter?
Att vi är på börsen innebär att vi har många fler aktieägare och andra intressenter än tidigare och med det följer ett ansvar. Idag använder jag Twitter primärt för samhälls- och sjukvårdsrelaterade frågor för att skapa engagemang. Tidigare använde jag Twitter även för en del privat kommunikation, men det blir mindre och mindre av det. Det hänger också ihop med hur de sociala nätverken utvecklats över tid, där Facebook och Instagram används mer för privat kommunikation.
4) I den extremt snabba digitala omställning som pågår anser du att det är viktigt att vd:ar agerar som digitala förebilder för den egna organisationen?
Ja det gör jag. Jag uppmanar regelbundet våra medarbetare att hålla sig uppdaterade på våra kärnfrågor infektionsprevention och antibiotikaresistens och dela nyheter. Det är otroligt viktigt att vi är fler som engagerar oss i samhällsdebatten.
5) Har du sett några konkreta affärsmässiga fördelar med ditt engagemang i sociala medier?
Absolut, vi ökar kunskapen om Bactiguard och hur vi kan bidra till patientsäkerheten, både i Sverige och internationellt. Samtidigt som vi långsiktigt bygger vårt varumärke kan vi knyta snabba, informella kontakter med beslutsfattare, forskare och potentiella medarbetare. Det är helt enkelt fler som får upp ögonen för vårt bolag.
Vinnare Mid Cap
"För Ambea är sociala medier vår viktigaste marknadsföringskanal." - Fredrik Gren
1) Vad är de mest positiva aspekterna av att vara en twittrande vd?
Twitter hjälper mig att följa de dagliga politiska debatten kring vår bransch och gör mig uppmärksam på ny fakta eller artiklar. Jag kan sedan sprida och kommentera viktig information till flera.
2) De negativa?
Det är lätt att hamna i en grupp där alla tycker lika. Jag försöker följa politiker och skribenter med avvikande åsikter.
3) Du har haft ett twitterkonto sedan augusti 2011, det vill säga såväl innan som efter det att Ambea börsnoterades, kan du beskriva om och hur börsnoteringen påverkade ditt agerande på Twitter?
Informationsspridning blir känsligare efter börsnoteringen givet det regelverk som finns. Dock påverkas min närvaro på just twitter begränsat då jag ej kommenterar finansiell information där.
4) I den extremt snabba digitala omställning som pågår anser du att det är viktigt att vd:ar agerar som digitala förebilder för den egna organisationen?
Jo så är det absolut. Känner kanske inte att mitt twittrande är så imponerande men Ambea jobbar med digitalisering på en rad fronter och där ligger vi långt fram.
5) Har du sett några konkreta affärsmässiga fördelar med ditt engagemang i sociala medier?
För Ambea är sociala medier vår viktigaste marknadsföringskanal. Vi har ett mycket aktivt arbete på sociala medier kring rekrytering, medarbetarutveckling via vårt utbildningsföretag Lära och skapa kännedom och intresse kring öppningar av nya äldreboenden och gruppbostäder, et
Vinnare Large Cap
Tyvärr så hade inte Daniel möjlighet att svara på våra frågor.
No Comments