Börs-vd:ar på Twitter: Vinnarintervjuerna

Börs-vd:ar på Twitter: Vinnarintervjuerna

(English version: HERE)

 

Precis som förra året avslutar vi vår kartläggning av hur svenska börs-vd:ar använder Twitter med några korta segerintervjuer. Det blir inga traditionella vinnarfrågor som hur det känns, utan vi fokuserar på frågor om digitalt ledarskap och Twitter. Vi ser det också som sätt att sluta den cirkel som inleddes när vi innan kartläggningen intervjuade Martin Hävner, Nyhetsbyrån Direkt och Mats Hård, Nyhetsbyrån Finwire, om hur de använder sociala medier i sin nyhetsrapportering.

 

Till nästa år ska vi försöka få till ett annat format, men det är som alltid en tidsfråga, även i år är vi glada att vi fått till alla tre intervjuerna. Topprankade i årets kartläggning blev:

 

 

Small Cap: Christian Kinch, Bactiguard

Mid Cap: Frank Fiskers, Scandic Hotels Group AB

Large Cap: Johan Dennelind, Telia Company AB

 

 

Vinnare Small Cap

 

 

"För att nå ut till en bred målgrupp är Twitter helt oslagbart." - Christian Kinch

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 1)   Kan du berätta kort om hur du kom igång med Twitter?

Det var min tidigare kollega Ulrika Berglund fel J Jag började i liten skala, mest som ett test för 3-4 år sedan. Jag fick ganska omgående positiv respons på och antalet följare ökade snabbt. Idag ser jag twittrandet som en naturlig del av vår totala kommunikation.

 

2)   Och vilka är dina erfarenheter är så här långt?

För att nå ut till en bred målgrupp är Twitter helt oslagbart. Jag är också positivt överraskad av hur lätt det är att komma i direktkontakt med olika beslutsfattare via Twitter, vilket är betydligt svårare och går långsammare genom mer traditionella kanaler. Vid ett flertal tillfällen har dessa kontakterna även lett till konkret handling och nya affärsmöjligheter.

 

3)   Vilka är de viktigaste målgrupperna för dig, medarbetarna eller externa intressenter?

Framförallt externa intressenter. Våra medarbetare är självklart en jätteviktig målgrupp, men dem når jag främst via interna digitala kanaler och direktkontakt.

 

4)   Det faktum att du är aktiv på Twitter har det varit en hjälp vid förändringsarbete avseende digital transformation?

Ja, vi måste alla ställa om till ett mer digitalt beteende och då är det viktigt att leva som du lär. Jag hoppas och tror att min kommunikation kan inspirera andra, både medarbetare och externa följare att ta steget till att kommunicera mer men även tänka om och börja ”resa effektivare framöver i den digitala miljön” som ett komplement till traditionella färdmedel som flyg och tåg.

 

5)   Skulle du rekommendera andra vd:ar att våga sig ut på Twitter?

Absolut – möjligheterna är endast ett ”klick” bort.

Vinnare Mid Cap

 

 

"Att vara frånvarande på sociala medier är idag ingen option." - Frank Fiskers

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 1)   Kan du berätta kort om hur du kom igång med Twitter?

Min kompis, Ola Rollen på Hexagon var lite av en inspiration på området.

 

2)   Och vilka är dina erfarenheter är så här långt?

Enbart positiva. Twitter är med till att öka Scandic’s exponering och bidrar till en positiv och transparent bild av företaget. Många re-tweets visar också medarbetarnas stolthet över och engagemang i budskapen.

 

3)   Vilka är de viktigaste målgrupperna för dig, medarbetarna eller externa intressenter?

Målgrupperna är egentligen alla. Reaktioner på och intresse för mitt kvittrande kommer både från medarbetare, kunder, media och samarbetspartners.

 

4)   Det faktum att du är aktiv på Twitter har det varit en hjälp vid förändringsarbete avseende digital transformation?

Nu är Twitter ju ingen revolution längre – men jag tror att det visar att vi ser digital kommunikation som viktigt och att vi praktiskt använder digitala möjligheter.

 

5)   Skulle du rekommendera andra vd:ar att våga sig ut på Twitter?

Frågan saknar egentligen mening. Jag tror inte att någon vd idag kan låta bli att kommunicera digitalt med sina intressenter! Att vara frånvarande på sociala medier är idag ingen option.

 

 

Vinnare Large Cap

 

 

"Tillsammans med vår Twitterdrottning @hbarnekow mfl har vi fått upp engagemanget emot kund." - Johan Dennelind

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1)    Kan du berätta kort om hur du kom igång med Twitter?

Var tidigt på och länge passiv och följde flöde och nyheter. Började mer aktivt som vd på Telia för att få ut vissa nyheter och budskap både internt och externt. En del i profilering av Telia.

 

2)    Och vilka är dina erfarenheter är så här långt?

Hinner inte så mycket jag borde/vill. Men känner att det funkar väldig bra emellanåt och genererat "off-linekontakter" och viktiga diskussioner för oss.

3)    Vilka är de viktigaste målgrupperna för dig, medarbetarna eller externa intressenter?

50/50.

 

4)    Det faktum att du är aktiv på Twitter har det varit en hjälp vid förändringsarbete avseende digital transformation?

Ja absolut tillsammans med vår Twitterdrottning @hbarnekow mfl har vi fått upp engagemanget emot kund. Vi kör Twitterflöden från kundtjänst på våra skärmar i vårt nya "hem" i Solna.

 

5)    Skulle du rekommendera andra vd:ar att våga sig ut på Twitter?

Ja och och var dig själv så mycket det går...även om jag ibland ber Borsos (kommschef) att stoppa mig om han kan...då har han 5 sekunder på sig;)

 

 

 

 

Large Cap-listan hittar du HÄR.

Mid Cap-listan listan hittar du HÄR.

Small Cap-listan hittar du HÄR.

 

 

Har du några frågor eller vill ha mer information, kontakta:

/Mikael Zillén, Grundare & Seniorkonsult 
+46 762 13 00 40 | mikael.zillen (@) boxcomm.se
ConnectTwitter%20button | LinkedIn button

No Comments

Post a Comment

*

/* ]]> */