Vinnarintervjuerna – Börs-vd:ar på Twitter 2020

Vinnarintervjuerna – Börs-vd:ar på Twitter 2020

Som traditionen bjuder avslutar vi vår årliga kartläggning och ranking av de twittrande börs-vd:ar med en vinnarintervju. Vi presenterar fortlöpande  intervjuerna i de sex kategorier som ingår i kartläggningen. Än så länge med bidrag från Large Cap, Mid Cap samt Spotlight Stock Market.

Varför kartlägga twittrande vd:ar?

 

Ända sedan starten av Box Communications för 10 år sedan, då den digitala transformationen ännu var i sin linda, har vi följt hur de nya digitala kanalerna påverkar bolagens kommunikation. Med lång erfarenhet från finansbranschen kunde vi se att i synnerhet börsbolagen och dess vd:ar lever i en extra intressant och utsatt miljö när information sprids snabbare och snabbare till i stort sett alla intressenter samtidigt.

 

Många menar att den pandemi vi just nu genomlever har accelererat den digitala omställningen ytterligare. Och i takt med att allt fler vänjer sig med att kommunicera digitalt, oavsett det sker via ljud, bild, film eller text, så kommer trycket att öka på företag att inte bara vara digitala internt utan faktiskt inkorporera det i all kommunikation. Och för att få snabb intern acceptans och ett stort externt genomslag är det oerhört viktigt att ledningen visar vägen, och där kan Twitter fungera som ett startskott.

 

Den här kartläggningen gör vi för att lyfta fram goda förebilder som förhoppningsvis kan vara en inspiration för andra att ta efter.

 

Årets frågor

 

  1. I samband med corona-pandemin så har den digitala kommunikationen nått helt nya nivåer, hur har det påverkat ditt interna och externa kommunikationsarbete?

 

  1. Vi använder Twitter som utgångspunkt för vår kartläggning, men vilka andra kanaler använder du och vilka fungerar bäst?

 

  1. Sociala medier, inte minst Twitter, får ofta kritik för hur hot och hat sprids på plattformarna. Som twittrande börs-vd är detta något du känner igen, eller?

 

  1. Idag är cirka 15% av börsens vd:ar på Twitter. Utifrån ditt perspektiv, borde det vara fler och i sådana fall varför?

 

Ola Rollén fick en femte fråga som återkopplade till vinnarintervjun med honom 2016.

Vinnarintervjuerna

Ola Rollén (@OlaRollen), Hexagon AB

Ola Rollén var toppnamn redan 2016, då det totala antalet twittrande vd:ar uppgick till 13. Ola har fortsatt starkt under åren sedan dess och han har hittat en mycket bra balans mellan det personliga och professionella. Detta gör att Ola klättrat en placering från förra året och kniper första platsen.

Ola fick i år en fråga mer än de övriga vinnarna. Eftersom det har gått fem år sedan hans förra topplacering fanns det anledning att återknyta till ett av de svar vi fick den gången.

 

Vi gratulerar Ola till årets topplacering!

Klaus-Anders Nysteen (@klnysteen), Hoist Finance AB

Klaus-Anders har fortsatt leverera i linje med vad han gjorde förra året och lyckas därmed ta en ”back to back” första plats. Under pandemin har Klaus-Anders verkligen visat prov på vad det innebär att uppvisa digitalt ledarskap och  har varit en förebild.

 

Vi gratulerar Klau-Anders till årets topplacering och säger ”Keep up the good work”!

Pål Ryfors (@palryfors), Episurf Medical AB 

De senaste åren har Christian Kinch, numera ordförande för Bactiguard, prenumererat på första platsen. Att komma upp i Christians nivå tar tid men Pål är på rätt väg och av den anledningen får han ta över ledartröjan inom kategorin small cap. Vi säger grattis till första platsen!

 

 

 

Börs-vd, Twitter, News55, Fredrik Lundberg

Fredrik Lundberg (@LFLundberg), News55 

Precis som förra året var urvalet bland de twittrande vd:arna på NGM lite lågt, men i år blev det i alla fall en topp-trio. Det är samma duo som var med förra året är med i år igen, men den här gången är det Fredrik Lundbergs som drar det längsta strået. Anledningen till detta är ett ökat flöde av information under de senaste månaderna, vilket vägt extra tungt i år.

 

Vi säger grattis till första platsen!

Torbjörn Sjöström (@t_sjostrom), Novus Group

Förra året skrev vi att Torbjörn mycket väl kunde utmana om första platsen i år, vilket han också gjort. Med en aktiv kommunikation om bland annat Covid-19 och de undersökningar som Novus gör var det ett enkelt val att sätta Torbjörn som etta.

 

Vi gratulerar Torbjörn till årets topplacering!

Läs gärna också:

Topplistorna

 

Om du har frågor om kartläggningen, hur man kommer igång med Twitter eller hur du kan klättra på listan till nästa år - kontakta gärna:

 

/Mikael Zillén, Vd & Senior Rådgivare
+46 762 13 00 40 | mikael.zillen (@) boxcomm.se
ConnectTwitter%20button | LinkedIn button

 

Missa inga inlägg, prenumerera!

* indicates required
No Comments

Post a Comment

*

%d bloggare gillar detta: